door René Kneyber, Valentina Devid | mei 21, 2023 | Blog, Feedback, Formatief handelen, Hoge verwachtingen, Kansengelijkheid
René Kneyber Valentina Devid “Geheugen is wat overblijft na denkwerk”. Deze bekende uitspraak van Daniel Willingham is een mooie samenvatting van veel van de principes van de cognitieve psychologie. Leerlingen die nergens over nadenken, die leren ook niks. Veel van...
door René Kneyber, Valentina Devid | mei 8, 2023 | Blog, Hoge verwachtingen, Kansengelijkheid
René Kneyber Valentina Devid “Iedere docent moet hoge verwachtingen hebben van alle leerlingen”. Er is vrijwel geen uitspraak die in het onderwijs beter ontvangen wordt dan deze. Of het nu een minister in de krant, een keynotespreker op een studiedag, of een...
door Valentina Devid, René Kneyber | dec 14, 2022 | Blog, Formatief handelen, Poster, Voorkennis, Zelfregulatie
Valentina Devid René Kneyber Steeds meer docenten raken ervan overtuigd dat formatief handelen effectief kan bijdragen aan het leerproces van leerlingen of studenten. Maar het proces goed vormgeven in de dagelijkse lespraktijk kan nog best een uitdaging zijn....
door Renske de Kleijn, René Kneyber | dec 1, 2022 | Blog, Feedback, Poster
Renske de Kleijn René Kneyber In order for feedback to be understood and used, feedback needs to be in the zone of proximal development. For a feedback giver, either being a student, a teacher or colleague, it can be quite difficult to assess what the optimal...
door René Kneyber, Dominique Sluijsmans, Hilly Drok, Valentina Devid | okt 12, 2022 | Blog, Programmatisch toetsen
René Kneyber Dominique Sluijsmans Hilly Drok Valentina Devid Vrijwel alle hogescholen werken inmiddels (verder) aan het implementeren van programmatisch toetsen vanuit de inhoudelijke drijfveer dat het beter is om studenten niet te vroeg te beoordelen op...