door Flemming van de Graaf | mrt 10, 2023 | Blog, Constructieve afstemming, Ontwerpen
Flemming van de Graaf Tijdens de docentenopleiding is er vaak beperkt tijd voor curriculumontwerp. Veel aandacht gaat uit naar het pedagogisch klimaat en naar didactische werkvormen. Naarmate ik langer voor de klas stond, ontwikkelde ik het besef dat er in mijn...
door Flemming van de Graaf | jan 12, 2023 | Blog, Poster
Flemming van de Graaf Feedback is een krachtige strategie om leerlingen een stap verder te helpen in het leerproces. Een van de manier om dit te organiseren is in een kort-feedbackproces. Nu hebben we met dank aan Dennis Vos van het Hofstad Lyceum in een poster de...
door Flemming van de Graaf | nov 25, 2022 | Blog, Formatief handelen, Kwaliteitsbesef bijbrengen, Poster
Flemming van de Graaf Kwaliteitsbesef bijbrengen wordt gebruikt om leerlingen duidelijk te maken wat er van ze verwacht wordt bij meer complexe vaardigheden. Meestal doe je dit door (contrasterende) voorbeelden te laten zien van producten. Een andere veelgebruikte...
door Flemming van de Graaf | nov 9, 2022 | Blog, Curriculum, Formatief handelen, Ontwerpen
Flemming van de Graaf Een maatschappijleerboek voor mijn leerlingen in havo 4/5 beslaat al gauw 175 pagina’s. Ik heb maximaal 50 lesuren om mijn leerlingen de inhouden in dit boek, de vaardigheden en nuances te leren doorgronden. Daarbij heb ik mij nog te...
door Flemming van de Graaf | sep 26, 2022 | Blog, Formatief handelen, Kwaliteitsbesef bijbrengen, Poster
Flemming van de Graaf Kwaliteitsbesef bijbrengen is een belangrijke strategie binnen formatief handelen. De strategie wordt gebruikt om leerlingen duidelijk te maken wat er van ze verwacht wordt bij meer complexe vaardigheden. Een van de manieren is het...