door Thijs Risselada | mei 28, 2023 | Blog, Leerdoelen
Thijs Risselada Het is een veelgebruikte term in het onderwijs: leerdoelen. Misschien zweer je erbij, misschien werk je er juist nooit mee, maar hoe dan ook heb je het woord waarschijnlijk weleens horen vallen. Er zijn echter nog veel vragen omtrent leerdoelen. Wat...
door René Kneyber, Valentina Devid | mei 21, 2023 | Blog, Feedback, Formatief handelen, Hoge verwachtingen, Kansengelijkheid
René Kneyber Valentina Devid “Geheugen is wat overblijft na denkwerk”. Deze bekende uitspraak van Daniel Willingham is een mooie samenvatting van veel van de principes van de cognitieve psychologie. Leerlingen die nergens over nadenken, die leren ook niks. Veel van...
door Hilly Drok, Valentina Devid | mei 16, 2023 | Blog, Zelfregulerend leren
Hilly Drok Valentina Devid Op veel scholen is een ontwikkeling gaande waarbij een keuze-urensysteem ingevoerd wordt. In een eerdere blog hebben we onze zorgen geuit over de inhoudelijke misvattingen waarop deze invoering soms gestoeld is. Is keuze-uren...
door Arjen Nanninga, Dominique Sluijsmans | mei 12, 2023 | Blog, Kansengelijkheid, Kansrijke determinatie, Toetsing
Arjen Nanninga Dominique Sluijsmans Een uitspraak als ‘Dit is een echte havo-leerling’ zal je bij iedere leerlingbespreking, rapportvergadering of overgangsvergadering wel eens horen. Uitspraken als deze doen vermoeden dat we in Nederland een heel helder beeld hebben...
door René Kneyber, Valentina Devid | mei 8, 2023 | Blog, Hoge verwachtingen, Kansengelijkheid
René Kneyber Valentina Devid “Iedere docent moet hoge verwachtingen hebben van alle leerlingen”. Er is vrijwel geen uitspraak die in het onderwijs beter ontvangen wordt dan deze. Of het nu een minister in de krant, een keynotespreker op een studiedag, of een...