Formatief handelen: naar handvatten voor implementatie

door , , | jun 11, 2021 | Blog

, ,

 

Wat zijn goede handvatten bij het implementeren van formatief handelen in het onderwijs? 

Op 11 juni jl. hebben we met z’n drieën hier een webinar over gegeven. Vanuit een heldere definitie van implementeren en formatief handelen hebben we zes bouwstenen inclusief kernvragen benoemd die voor een structurele verandering van belang zijn, maar ook een kapstok kunnen bieden voor analyse van het huidige implementatieproces in je school. Belangrijkste slotboodschappen zijn:

  • investeer in kennisontwikkeling als een van de belangrijkste voertuigen en voorwaarden voor succesvolle verandering (ook als school/teamleider);
  • denk groot, werk klein; start waar grote kans op succes is;
  • bij teveel twijfel of vragen niks groots of ingrijpends gaan doen;
  • houd ruimte voor humor en relativering;
  • zorg vooral voor denk- en leertijd. 

Nieuwsgierig? Bekijk dan de slides van het webinar. Feedback is ten allen tijde welkom!

De webinar is niet terug te kijken. Wilt u een volgende gratis webinar niet missen, schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief of houd onze sociale media in de gaten.

 

 

 

Auteur

  • Dominique Sluijsmans is onderwijskundige met een specialisatie op het gebied van toetsing. Ze schreef diverse succesvolle en invloedrijke boeken zoals Wijze Lessen en Toetsrevolutie.

  • Blanca Wilde López is docent Spaans en werkt als afdelingsleider op het Isendoorn College. Zij is lid van Toetsrevolutie en samen met Valentina Devid, René Kneyber en Dominque Sluijsmans geeft zij trainingen en advies over formatief handelen. Zij wil met haar ervaring en kennis op dit gebied docenten, leerkrachten en schoolleiders inspireren om formatief handelen vaker in te zetten in de lessen. Op deze manier levert zij graag een bijdrage aan het versterken van effectieve didactiek.

  • Valentina Devid is docent geschiedenis & levensbeschouwing. Ze is ervaringsexpert op het gebied van formatief handelen en een veelgevraagd spreker over dit onderwerp. Samen met René Kneyber en Flemming van de Graaf maakt ze de LLEARN-podcast.