Workshop Formatief handelen bij MVT

Workshop formatief handelen bij MVT

 

We ontvangen altijd veel vragen over hoe formatief te handelen bij de moderne vreemde talen. Na ons congres van een jaar geleden organiseerden we ook een workshopdag.  Vier sprekers die van A tot Z, aan de hand van theorie en lespraktijken laten zien wat er allemaal kan.

 

Hieronder vindt u de gebruikte presentaties:

Algemene inleiding – René Kneyber

Formatief handelen bij de vaardigheden- Dieke Havinga

Woordjes leren voor de lange termijn – Josien Boetje

Peer feedback – Masja Mesie

 

 

 

 

Het 7de congres: Alles over feedback

Het 7de congres: Alles over feedback 

De nieuwste inzichten over feedback stapelen zich op. Op 3 maart was Naomi Winstone, auteur van het boek ‘Designing Effective Feedback Processes in Higher Education’ bij ons te gast om inzicht te geven in hoe feedback wordt ontvangen, en hoe feedbackprocessen beter kunnen worden vormgegeven.

Hieronder vindt u alle materialen:

Programmaboekje

Keynote Naomi Winstone – From transmission to transformation

Workshop Naomi Winstone – Designing opportunities for the development of student feedback literacy 

Workshop Jane Groenendijk & Wil de Groot – Bolluijt – Effectieve feedback bij formatief digitaal toetsen

Workshop Jochem Aben – Wat zeg je me nou?

Workshop Dominique Sluijsmans – Feedback als Magic Bullet voor leren?

  1. Handout – Meer impact, minder werkdruk
  2. Handout – Je eigen feedbackpraktijk onder de loep

Workshop Angus Hoefs & Martin Fousert – Formatief handelen met behulp van data-driven feedback

Workshop Anne van den Bos & Nynke Wiekenkamp – Online peer-feedback 

Workshop René Kneyber – Goed-genoeg-feedback

Workshop Bernice d’Anjou & Nine Sellier – Leerlingen coachen in projecten, hoe geef je effectieve feedback

Workshop Hannah Bijlsma – Digitale leerlingfeedback aan docenten over hun leskwaliteit

Symposium Exacte Vakken

Symposium #1: Exacte vakken 28 november 2019

Hoe zet je formatief toetsen in bij exacte vakken? In dit symposium probeerden we aan de hand van vele praktische voorbeelden antwoord te geven op deze vraag.

Hieronder vindt u alle materialen:

Programmaboekje

Keynote René Kneyber – Formatief handelen en diagnostische vragen

Workshop Sofie Faes – Formatief toetsen bij biologie

Workshop Angus Hoefs – Formatief toetsen bij natuurkunde aan de hand van data-driven-feedback

Workshop Madeleine Zwart – Formatief toetsen bij scheikunde

Workshop Jörgen van Remoortere – Formatief toetsen bij wiskunde.

 

Het zesde congres: Effectieve leerstrategieën!

TR-congres 14 november 2019

Het zesde Toetsrevolutiecongres stond in het teken van effectieve leerstrategieën. Hoe kunnen we formatief handelen en functioneel toetsen zo inzetten dat leerlingen de lesstof beter gaan onthouden en beheersen?

Hieronder vindt u alle materialen:

Programmaboekje

Keynote Tim Surma: Wijze lessen

Workshop Wessel Peeters: Je curriculum formatief maken

Workshop Sergej Visser

Workshop Jochem van Aben: Feedback en schrijfvaardigheid

Workshop Aimee Krikke & Petra Bunnik

Workshop Joris Coenders en Joris van Elderen

Workshop René Kneyber: functioneel toetsen en het langetermijnleren

Workshop Valentina Devid & Laura van Beesten: Meten, weten en niet meer vergeten!

Workshop Renske de Kleijn: Leerlingen helpen met het verwerken van feedback

Workshop Martine Kamstra: Eigenaarschap over het eigen leerproces door formatief handelen

 

Het vijfde congres: Talen!

Het vierde congres: Implementatie van formatief toetsen

TR-congres 8 november 2018

Het vierde Toetsrevolutiecongres had als thema de implementatie van formatief toetsen in de school. In verschillende workshops gingen deelnemers aan de slag met de vraag hoe formatief toetsen een plek kan krijgen in de school en wat de organisatorische en praktische uitdagingen hiervoor zijn. Bij een drukbezocht afsluitend panel gingen de panelleden en de zaal met elkaar in gesprek rondom een aantal door de zaal geformuleerde vraagstukken.

Hieronder vindt u alle materialen:

Programmaboekje

Workshop Harry Fletcher-Wood: responsive teaching a fresh look at feedback

Workshop Angenita Kelders & Wouter Koning: Van visie naar transitie

Workshop Maarten Goossens: De leerkansen die coöperatief beoordelen biedt

Workshop Liesbeth Baartman: Teken je toetsprogramma!

Workshop Arnold Reiber, Inge Brekelmans & Karin Haarman: Formatief werken op Veluws College Mheenpark Delta

Workshop Margaret Price: Assessment Literacy: a new perspective on enhancing learning

Workshop Christel Wolterinck & Ronald Prins: formatief toetsen: de rode draad voor het ontwikkelen van een feedbackcultuur

Workshop Dominique Sluijsmans: Naar een toetsrevolutie in het hoger onderwijs

Workshop Ernesto Lemke & Marco ten Hoff:Contact voor contract

Workshop René Kneyber: professionaliseren in formatief toetsen en toetsbeleid.

Workshop Eva Hartell: Comparative judgement – unpacking teachers’ assessment practices

Het derde congres: Zelfsturing

TR-congres 5 april 2018

Op 5 april 2018 vond het derde Toetsrevolutiecongres plaats in Unieplaza te Culemborg. De deelnemers gingen tijdens dit wederom uitverkochte congres aan de slag met het thema ‘Zelfsturing’. Jelle Jolles, breinwetenschapper en directeur van Centrum Brein en Leren, introduceerde dit thema op fantastische en inspirerende wijze, en bood zo ook een mooi kader voor alle praktische workshops die later op de dag volgden.

Hieronder vindt u alle materialen:

Programmaboekje

Keynote Jelle Jolles

Workshop Ferry Haan: Een excellentiebeleid dat werkt

Workshop Meinke Vermande: Met Eduscrum meer inzet van de eigen leerling

Workshop Petra Clement & Karin Blom: Anders Leren op DS Pierson

Workshop Sacha van Looveren: Zelfregulatie op Cartesius-2

Workshop Rianne Neering & Debby Huijsman: Werken met vaardighedenrubrics op UniC

Workshop Maaike Koopman: Diep Leren en Zelfsturing

Het tweede congres: Feedback

TR-congres 9 november 2017

Op 9 november 2017 vond het tweede Toetsrevolutiecongres plaats in de Geertekerk te Utrecht. Ook dit congres was binnen twee weken uitverkocht. Ditmaal was het thema ‘feedback’ en luidde Lia Voerman, auteur en trainer van Didactisch Coachen, de dag in. Verder waren er uiteraard workshopssessies over de praktijk, beleid en wetenschappelijk onderzoek.

Hieronder vindt u alle materialen:

Programmaboekje

Keynote Lia Voerman: ‘Goed zo’ is onvoldoende 

Workshop Dominique Sluijsmans: Voorbeeldig in het geven van feedback

Workshop Christa Krijgsman: Evalueren en motiveren

Workshop Arjan Moree: Van leerdoelen naar feedback die leerlingen verder helpt

Workshop Mieke Jaspers en Jorik Arts: Feedback, een wereld te winnen

Workshop Tjitske Bergma en Jasmijn Kesters: Formatief evalueren binnen de kunstvakken

Het eerste congres: De implementatie van formatief toetsen

TR-congres 20 april 2017

Op 20 april 2017 vond het eerste Toetsrevolutiecongres plaats in Green Village te Nieuwegein. Dit congres was een groot succes. Het was binnen twee weken uitverkocht, en van de aanwezige deelnemers was ruim driekwart docent. Inhoudelijk was er een goede mix tussen de lespraktijk, schoolbeleid en onderzoek. Een geslaagde combinatie die we volgende congressen hopelijk weer weten te vangen. Hieronder vindt u alle materialen:

Programmaboekje

Keynote: Dominique Sluijsmans

Åsa Hirsh – Formative Assesment: A pre-packed toolkit or a way to change instruction

Linda Allal – Assesment for Learning: Meeting the challenge of implementation

Dieke Havinga & Jörgen van Remoortere – Praktijkervaringen met formatief toetsen

Sofie Faes & Rob van Bakel – Formatieve strategieën

René Kneyber – Docenten professionaliseren in formatief toetsen