Workshop Formatief handelen bij MVT

Workshop formatief handelen bij MVT
We ontvangen altijd veel vragen over hoe formatief te handelen bij de moderne vreemde talen. Na ons congres van een jaar geleden organiseerden we ook een workshopdag. Vier sprekers die van A tot Z, aan de hand van theorie en lespraktijken laten zien wat er allemaal kan.
Hieronder vindt u de gebruikte presentaties:
Algemene inleiding – René Kneyber
Formatief handelen bij de vaardigheden- Dieke Havinga
Woordjes leren voor de lange termijn – Josien Boetje
Het 7de congres: Alles over feedback

Het 7de congres: Alles over feedback
De nieuwste inzichten over feedback stapelen zich op. Op 3 maart was Naomi Winstone, auteur van het boek ‘Designing Effective Feedback Processes in Higher Education’ bij ons te gast om inzicht te geven in hoe feedback wordt ontvangen, en hoe feedbackprocessen beter kunnen worden vormgegeven.
Hieronder vindt u alle materialen:
Keynote Naomi Winstone – From transmission to transformation
Workshop Naomi Winstone – Designing opportunities for the development of student feedback literacy
Workshop Jochem Aben – Wat zeg je me nou?
Workshop Dominique Sluijsmans – Feedback als Magic Bullet voor leren?
Workshop Angus Hoefs & Martin Fousert – Formatief handelen met behulp van data-driven feedback
Workshop Anne van den Bos & Nynke Wiekenkamp – Online peer-feedback
Workshop René Kneyber – Goed-genoeg-feedback
Workshop Hannah Bijlsma – Digitale leerlingfeedback aan docenten over hun leskwaliteit
Symposium Exacte Vakken

Symposium #1: Exacte vakken 28 november 2019
Hoe zet je formatief toetsen in bij exacte vakken? In dit symposium probeerden we aan de hand van vele praktische voorbeelden antwoord te geven op deze vraag.
Hieronder vindt u alle materialen:
Keynote René Kneyber – Formatief handelen en diagnostische vragen
Workshop Sofie Faes – Formatief toetsen bij biologie
Workshop Angus Hoefs – Formatief toetsen bij natuurkunde aan de hand van data-driven-feedback
Workshop Madeleine Zwart – Formatief toetsen bij scheikunde
Workshop Jörgen van Remoortere – Formatief toetsen bij wiskunde.
Het zesde congres: Effectieve leerstrategieën!

TR-congres 14 november 2019
Het zesde Toetsrevolutiecongres stond in het teken van effectieve leerstrategieën. Hoe kunnen we formatief handelen en functioneel toetsen zo inzetten dat leerlingen de lesstof beter gaan onthouden en beheersen?
Hieronder vindt u alle materialen:
Keynote Tim Surma: Wijze lessen
Workshop Wessel Peeters: Je curriculum formatief maken
Workshop Sergej Visser
Workshop Jochem van Aben: Feedback en schrijfvaardigheid
Workshop Aimee Krikke & Petra Bunnik
Workshop Joris Coenders en Joris van Elderen
Workshop René Kneyber: functioneel toetsen en het langetermijnleren
Workshop Valentina Devid & Laura van Beesten: Meten, weten en niet meer vergeten!
Workshop Renske de Kleijn: Leerlingen helpen met het verwerken van feedback
Workshop Martine Kamstra: Eigenaarschap over het eigen leerproces door formatief handelen
Het vijfde congres: Talen!

TR-congres 11 april 2019
Het vijfde Toetsrevolutiecongres stond in het teken van formatief handelen bij taalonderwijs. Doordat ruim 98% van de deelnemers leraar was, en ook veel workshops gegeven werden door docenten ontstond er een krachtige uitwisseling van ideeën en en lespraktijken voor modern taalonderwijs.
Hieronder vindt u alle materialen:
Workshop Josien Boetje: Het onderwijzen en toetsen van woordenschat voor de lange termijn
Workshop Bas Trimbos: Formatief evalueren bij de talen: de noodzaak van het delen van leerdoelen
Workshop Yolanda de Jong: Cijferloos lesgeven in de praktijk
Workshop Martin Ringenaldus: Op weg naar effectief onderwijs
Workshop Dieke Havinga:Vormgeven van formatieve modules voor de productieve vaardigheden
Workshop Herma Klaassen: Cijfers zijn pas het begin
Workshop Blanca Wilde-Lopez: Succescriteria voor spreekvaardigheid in MVT
Workshop Anke Swanenberg: Hoe start ik met formatief toetsen?
Workshop Sergej Visser: Formatieve evaluatie bij MVT – ideeën voor feedbackrijke didactiek
Workshop Gerdineke van Silfhout: Formatief evalueren bij Nederlands: de gouden regels van feedback
Workshop Kees Vernooy: Het versterken van begrijpend lezen
Workshop Masja Mesie: (Peer-)feedback organiseren bij schrijfvaardigheid Frans
Het vierde congres: Implementatie van formatief toetsen

TR-congres 8 november 2018
Het vierde Toetsrevolutiecongres had als thema de implementatie van formatief toetsen in de school. In verschillende workshops gingen deelnemers aan de slag met de vraag hoe formatief toetsen een plek kan krijgen in de school en wat de organisatorische en praktische uitdagingen hiervoor zijn. Bij een drukbezocht afsluitend panel gingen de panelleden en de zaal met elkaar in gesprek rondom een aantal door de zaal geformuleerde vraagstukken.
Hieronder vindt u alle materialen:
Workshop Harry Fletcher-Wood: responsive teaching a fresh look at feedback
Workshop Angenita Kelders & Wouter Koning: Van visie naar transitie
Workshop Maarten Goossens: De leerkansen die coöperatief beoordelen biedt
Workshop Liesbeth Baartman: Teken je toetsprogramma!
Workshop Margaret Price: Assessment Literacy: a new perspective on enhancing learning
Workshop Dominique Sluijsmans: Naar een toetsrevolutie in het hoger onderwijs
Workshop Ernesto Lemke & Marco ten Hoff:Contact voor contract
Workshop René Kneyber: professionaliseren in formatief toetsen en toetsbeleid.
Workshop Eva Hartell: Comparative judgement – unpacking teachers’ assessment practices
Het derde congres: Zelfsturing

TR-congres 5 april 2018
Op 5 april 2018 vond het derde Toetsrevolutiecongres plaats in Unieplaza te Culemborg. De deelnemers gingen tijdens dit wederom uitverkochte congres aan de slag met het thema ‘Zelfsturing’. Jelle Jolles, breinwetenschapper en directeur van Centrum Brein en Leren, introduceerde dit thema op fantastische en inspirerende wijze, en bood zo ook een mooi kader voor alle praktische workshops die later op de dag volgden.
Hieronder vindt u alle materialen:
Workshop Ferry Haan: Een excellentiebeleid dat werkt
Workshop Meinke Vermande: Met Eduscrum meer inzet van de eigen leerling
Workshop Petra Clement & Karin Blom: Anders Leren op DS Pierson
Workshop Sacha van Looveren: Zelfregulatie op Cartesius-2
Workshop Rianne Neering & Debby Huijsman: Werken met vaardighedenrubrics op UniC
Het tweede congres: Feedback

TR-congres 9 november 2017
Op 9 november 2017 vond het tweede Toetsrevolutiecongres plaats in de Geertekerk te Utrecht. Ook dit congres was binnen twee weken uitverkocht. Ditmaal was het thema ‘feedback’ en luidde Lia Voerman, auteur en trainer van Didactisch Coachen, de dag in. Verder waren er uiteraard workshopssessies over de praktijk, beleid en wetenschappelijk onderzoek.
Hieronder vindt u alle materialen:
Keynote Lia Voerman: ‘Goed zo’ is onvoldoende
Workshop Dominique Sluijsmans: Voorbeeldig in het geven van feedback
Workshop Christa Krijgsman: Evalueren en motiveren
Workshop Arjan Moree: Van leerdoelen naar feedback die leerlingen verder helpt
Workshop Mieke Jaspers en Jorik Arts: Feedback, een wereld te winnen
Workshop Tjitske Bergma en Jasmijn Kesters: Formatief evalueren binnen de kunstvakken
Het eerste congres: De implementatie van formatief toetsen

TR-congres 20 april 2017
Op 20 april 2017 vond het eerste Toetsrevolutiecongres plaats in Green Village te Nieuwegein. Dit congres was een groot succes. Het was binnen twee weken uitverkocht, en van de aanwezige deelnemers was ruim driekwart docent. Inhoudelijk was er een goede mix tussen de lespraktijk, schoolbeleid en onderzoek. Een geslaagde combinatie die we volgende congressen hopelijk weer weten te vangen. Hieronder vindt u alle materialen:
Åsa Hirsh – Formative Assesment: A pre-packed toolkit or a way to change instruction
Linda Allal – Assesment for Learning: Meeting the challenge of implementation
Dieke Havinga & Jörgen van Remoortere – Praktijkervaringen met formatief toetsen
Sofie Faes & Rob van Bakel – Formatieve strategieën
René Kneyber – Docenten professionaliseren in formatief toetsen