Blogs

De afgelopen twee jaar schreven René Kneyber en Dominique Sluijsmans een aantal blogs, hieronder treft u het overzicht.

Blog

Behandelen of beheersen

Door René Kneyber Een vraag die vaak aan mij gesteld wordt, is ‘Ik doe[activiteit X] Is dit formatief?’ Hopelijk begrijp je inmiddels dat dit een wat vreemde vraag is: activiteiten zijn van zichzelf namelijk nooit formatief. Als informatie benut wordt...

A close up of a logo Description automatically generated
Blog

Kwaliteitsbesef bijbrengen

Door René Kneyber Formatief handelen is doelgericht handelen, maar hoe weet je wanneer je een bepaald doel bereikt hebt? Dat is soms lastig in te schatten. Als je tijdens de gymles moet hardlopen dan kun je aan je finishtijd zien of je dat goed hebt gedaan of niet....

Blog

Feedback: minder werk, meer resultaat

Door René Kneyber Het is een situatie die op veel scholen en opleidingen terugkeert. De leerling (of student) levert een opdracht in, en de docent gaat daarna aan de slag met het geven van feedback. Hoe groter de opdracht, hoe meer tijd de docent kwijt is. En als...

Blog

Gewenste moeilijkheden en feedback

Door René Kneyber In de les zijn we geneigd om het leerproces zo gladjes mogelijk te laten verlopen, door onze instructie goed op te bouwen zijn leerlingen succesvol, en zodoende gemotiveerder en tevredener. Maar door een dergelijke aanpak kunnen de prestaties in...

Blog

Mijn bedenkingen bij RTTI

Door René Kneyber Veel scholen zijn aan de slag met RTTI® om de toetskwaliteit, en de determinatie van leerlingen te verbeteren. Wanneer je RTTI® inzet ontwerp je toetsen met een zekere verdeling tussen Reproductie, Toepassen (zoals je het hebt geoefend), Toepassen...

Blog

Wijze lessen voor formatief ‘toetsen’

Door René Kneyber Vandaag verschijnt het boek Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek van Tim Surma, Kristel vanhoyweghen, Gino Camp, Daniel Muijs,Paul Kirschner, en en ‘onze’ Dominique Sluijsmans, dat niet alleen in een prachtig boekvorm uitkomt...

Blog

Wat formatief toetsen allemaal is…

Naar aanleiding van mijn vorige blog over formatief handelen kreeg ik veel reacties, een aantal positief en een aantal ook kritisch. Sommigen vonden het model te beperkt, en wezen op het beperkte model voor feedback, op de afwezigheid van sturen op zelfregulatie en...

Blog

Een nieuw model voor formatief handelen

Door René Kneyber Formatief handelen. Vorig jaar (in blog 1) schreef ik dat we het beter over formatief handelen kunnen hebben dan formatief toetsen. En de laatste paar maanden ben ik hier wat verder over aan het nadenken. Zo ben ik tot de conclusie gekomen dat...

Blog

Functioneel toetsen en zwaarwegende beslissingen

Door René Kneyber We zijn nu inmiddels beland bij mijn derde blogpost voor deze website, en in zoverre u daar al niet eerder van overtuigd was denkt u inmiddels natuurlijk dat ik mijn verstand al volledig heb verloren. Schreef ik niet met Dominique Sluijsmans de...

Blog

Soms liever geen feedback!

(c) Angelique Vranken In mijn vorige blog schreef ik dat formatief toetsen niet gaat over een beoordelingspraktijk, maar dat het in feite draait om didactisch handelen. Daarbij schreef ik dat formatief handelen – zoals ik het sindsdien noem – bestaat uit drie...

Blog

Formatief toetsen én cijfers geven

Door René Kneyber Een groot misverstand over formatief toetsen is dat het synoniem zou zijn aan geen cijfers geven. Ik ben daar natuurlijk enigszins schuldig aan omdat ik besloot het boek Embedded Formative Assessment  als Cijfers geven werkt niet te vertalen. Dus...