Blogs
De afgelopen twee jaar schreven René Kneyber en Dominique Sluijsmans een aantal blogs, hieronder treft u het overzicht.
Poster Online Feedback
Goed feedback geven is al een lastig kunstje. Voor degenen die noodgedwongen of uit vrije wil online-feedback, geven hebben we onderstaande poster van het Surrey Lab vertaald (begin 2020 gedeeld door feedbackonderzoeker Naomi Winstone). Er staan diverse...
Behandelen of beheersen
Door René Kneyber Een vraag die vaak aan mij gesteld wordt, is ‘Ik doe[activiteit X] Is dit formatief?’ Hopelijk begrijp je inmiddels dat dit een wat vreemde vraag is: activiteiten zijn van zichzelf namelijk nooit formatief. Als informatie benut wordt...
Kwaliteitsbesef bijbrengen
Door René Kneyber Formatief handelen is doelgericht handelen, maar hoe weet je wanneer je een bepaald doel bereikt hebt? Dat is soms lastig in te schatten. Als je tijdens de gymles moet hardlopen dan kun je aan je finishtijd zien of je dat goed hebt gedaan of niet....
Feedback: minder werk, meer resultaat
Door René Kneyber Het is een situatie die op veel scholen en opleidingen terugkeert. De leerling (of student) levert een opdracht in, en de docent gaat daarna aan de slag met het geven van feedback. Hoe groter de opdracht, hoe meer tijd de docent kwijt is. En als...
What could possibly go wrong? 5 valkuilen en adviezen voor schoolleiders
Door René Kneyber Veel scholen willen aan de slag met formatief toetsen of handelen. Om dit te laten slagen heeft de schoolleider een sleutelfunctie. Om hen wat op weg te helpen organiseren we samen met Vernieuwenderwijs op 4 juni een dag voor schoolleiders en...
Gewenste moeilijkheden en feedback
Door René Kneyber In de les zijn we geneigd om het leerproces zo gladjes mogelijk te laten verlopen, door onze instructie goed op te bouwen zijn leerlingen succesvol, en zodoende gemotiveerder en tevredener. Maar door een dergelijke aanpak kunnen de prestaties in...
Mijn bedenkingen bij RTTI
Door René Kneyber Veel scholen zijn aan de slag met RTTI® om de toetskwaliteit, en de determinatie van leerlingen te verbeteren. Wanneer je RTTI® inzet ontwerp je toetsen met een zekere verdeling tussen Reproductie, Toepassen (zoals je het hebt geoefend), Toepassen...
Wijze lessen voor formatief ‘toetsen’
Door René Kneyber Vandaag verschijnt het boek Wijze lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek van Tim Surma, Kristel vanhoyweghen, Gino Camp, Daniel Muijs,Paul Kirschner, en en ‘onze’ Dominique Sluijsmans, dat niet alleen in een prachtig boekvorm uitkomt...
Wat formatief toetsen allemaal is…
Naar aanleiding van mijn vorige blog over formatief handelen kreeg ik veel reacties, een aantal positief en een aantal ook kritisch. Sommigen vonden het model te beperkt, en wezen op het beperkte model voor feedback, op de afwezigheid van sturen op zelfregulatie en...
Een nieuw model voor formatief handelen
Door René Kneyber Formatief handelen. Vorig jaar (in blog 1) schreef ik dat we het beter over formatief handelen kunnen hebben dan formatief toetsen. En de laatste paar maanden ben ik hier wat verder over aan het nadenken. Zo ben ik tot de conclusie gekomen dat...
Functioneel toetsen en zwaarwegende beslissingen
Door René Kneyber We zijn nu inmiddels beland bij mijn derde blogpost voor deze website, en in zoverre u daar al niet eerder van overtuigd was denkt u inmiddels natuurlijk dat ik mijn verstand al volledig heb verloren. Schreef ik niet met Dominique Sluijsmans de...
Neem formatief niet te snel voor lief: Tien lessen van Dylan Wiliam (8 t/m 10)
Door Dominique Sluijsmans Naar aanleiding van de workshops van Dylan Wiliam op 3, 4 en 5 september 2018 in Amersfoort, zette Dominique Sluijsmans, lector professioneel beoordelen aan Zuyd Hogeschool, een aantal lessen op papier. Hier staat les 8 t/m 10...
Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (5 t/m 7)
Door Dominique Sluijsmans Naar aanleiding van de workshops van Dylan Wiliam op 3, 4 en 5 september 2018 in Amersfoort, zette Dominique Sluijsmans, lector professioneel beoordelen aan Zuyd Hogeschool, een aantal lessen op papier. Hier staat les 5 t/m 7 gepubliceerd....
Neem formatief niet te snel voor lief: tien lessen van Dylan Wiliam (1 t/m 4)
Door Dominique Sluijsmans Naar aanleiding van de workshops van Dylan Wiliam op 3, 4 en 5 september 2018 in Amersfoort, zette Dominique Sluijsmans, lector professioneel beoordelen aan Zuyd Hogeschool, een aantal lessen op papier. Die we hier zullen publiceren in...
Soms liever geen feedback!
(c) Angelique Vranken In mijn vorige blog schreef ik dat formatief toetsen niet gaat over een beoordelingspraktijk, maar dat het in feite draait om didactisch handelen. Daarbij schreef ik dat formatief handelen – zoals ik het sindsdien noem – bestaat uit drie...
Formatief toetsen én cijfers geven
Door René Kneyber Een groot misverstand over formatief toetsen is dat het synoniem zou zijn aan geen cijfers geven. Ik ben daar natuurlijk enigszins schuldig aan omdat ik besloot het boek Embedded Formative Assessment als Cijfers geven werkt niet te vertalen. Dus...