Onze blogs
Hier vindt u interessante blogs met tips, inzichten en aanbevelingen over formatief handelen, toetsing en alles wat hierbij komt kijken.
Onze blogs
Hier vindt u interessante blogs met tips, inzichten en aanbevelingen over formatief handelen, toetsing en alles wat hierbij komt kijken.
Werken met leerdoelen
Het is een veelgebruikte term in het onderwijs: leerdoelen. Misschien zweer je erbij, misschien werk je er juist nooit mee, maar hoe dan ook heb je het woord waarschijnlijk weleens horen vallen. Er zijn echter...
Over formatief handelen, rolpatronen en ambitieuze verwachtingen
“Geheugen is wat overblijft na denkwerk”. Deze bekende uitspraak van Daniel Willingham is een mooie samenvatting van veel van de principes van de cognitieve psychologie. Leerlingen die nergens over nadenken,...
Gekozen voor keuze-uren.. en dan?
Op veel scholen is een ontwikkeling gaande waarbij een keuze-urensysteem ingevoerd wordt. In een eerdere blog hebben we onze zorgen geuit over de inhoudelijke misvattingen waarop deze invoering...
Een doelgerichte dataverzameling voor zwaarwegende beslissingen
Een uitspraak als ‘Dit is een echte havo-leerling’ zal je bij iedere leerlingbespreking, rapportvergadering of overgangsvergadering wel eens horen. Uitspraken als deze doen vermoeden dat we in Nederland een...
Hoge verwachtingen, maar waarvan?
“Iedere docent moet hoge verwachtingen hebben van alle leerlingen”. Er is vrijwel geen uitspraak die in het onderwijs beter ontvangen wordt dan deze. Of het nu een minister in de krant, een...
Een transparant en eerlijk determinatiebeleid als wapen tegen kansenongelijkheid
. ‘Er is zeer weinig aanleiding om te menen dat vergaderingen goede beslissers zijn’. – Adriaan de Groot De overgangsvergadering heeft alles in zich om de hoogmis van het schooljaar te zijn. Als team maak je de...
Constructieve afstemming bij maatschappijleer
Tijdens de docentenopleiding is er vaak beperkt tijd voor curriculumontwerp. Veel aandacht gaat uit naar het pedagogisch klimaat en naar didactische werkvormen. Naarmate ik langer voor de klas stond,...
Keuze-uren, niet altijd een goede keuze
Keuze-uren, flexrooster, maatwerkuren, keuzewerktijd-uren, er is een grote diversiteit aan namen die gegeven worden aan een ontwikkeling die in sterke opkomst is in het voortgezet onderwijs op het...
De didactische routekaart als kompas voor formatief handelen
De woorden formatief handelen hebben, vijf jaar na de introductie ervan door René Kneyber, een vaste plek veroverd in het onderwijswoordenboek van veel scholen en opleidingen. Dat is natuurlijk...
Kwaliteitsbesef bij de bètavakken
Een belangrijk langetermijndoel in je lespraktijk is dat leerlingen de te leren kennis en vaardigheden zelfstandig in nieuwe situaties kunnen toepassen. Hierbij is het cruciaal dat leerlingen...
Poster van een kort feedbackproces
Feedback is een krachtige strategie om leerlingen een stap verder te helpen in het leerproces. Een van de manier om dit te organiseren is in een kort-feedbackproces. Nu hebben we met dank aan Dennis Vos van het...
8 beweegredenen voor formatief handelen
Steeds meer docenten raken ervan overtuigd dat formatief handelen effectief kan bijdragen aan het leerproces van leerlingen of studenten. Maar het proces goed vormgeven in de dagelijkse lespraktijk kan...
Poster ‘BETTER ASK FOR FEEDBACK’
In order for feedback to be understood and used, feedback needs to be in the zone of proximal development. For a feedback giver, either being a student, a teacher or colleague, it can be quite difficult...
Kwaliteitsbesef bijbrengen door hardop denkend voor te doen (inclusief poster)
Kwaliteitsbesef bijbrengen wordt gebruikt om leerlingen duidelijk te maken wat er van ze verwacht wordt bij meer complexe vaardigheden. Meestal doe je dit door (contrasterende) voorbeelden te laten zien van...
Een opgeruimd curriculum als voorwaarde voor formatief handelen
Een maatschappijleerboek voor mijn leerlingen in havo 4/5 beslaat al gauw 175 pagina’s. Ik heb maximaal 50 lesuren om mijn leerlingen de inhouden in dit boek, de vaardigheden en nuances te leren...
Programmatisch toetsen: twee grote misvattingen
Vrijwel alle hogescholen werken inmiddels (verder) aan het implementeren van programmatisch toetsen vanuit de inhoudelijke drijfveer dat het beter is om studenten niet te vroeg te beoordelen op...
Poster ‘VRAAG BETER OM FEEDBACK’
Op 6 oktober 2022 vond ons feedbackcongres plaats. In de ochtend gaf Renske de Kleijn haar keynote, waarin ze het publiek meenam in hoe je betere feedback kunt organiseren door de leerling of de student...
Kwaliteitsbesef d.m.v. voorbeelden vergelijken (inclusief poster)
Kwaliteitsbesef bijbrengen is een belangrijke strategie binnen formatief handelen. De strategie wordt gebruikt om leerlingen duidelijk te maken wat er van ze verwacht wordt bij meer complexe...
Ons model voor formatief handelen
Formatief handelen is een complexe ontwerpvaardigheid die van een leraar kennis vraagt over een aantal belangrijke principes over leren, curriculumontwerp, didactische strategieën en passende technieken en...
Formatief handelen en de 5 gouden regels (inclusief poster)
Aan de basis van formatief handelen staat het proces van formatief handelen. Eerder hebben we dit model al op onze site gedeeld. Nu hebben we deze met dank aan Dennis Vos van het Hofstad Lyceum in een...
Ontwerpen voor zelfregulatie
Op zondagochtend ren ik meestal een rondje door de bossen. Voordat ik start vind ik het fijn om een doel te stellen. Dit kan een tijdsdoel zijn (ik wil een half uur aaneensluitend rennen); een...
Nieuwe ronde, nieuwe kansen? Een frisse start met formatief handelen
Een nieuw schooljaar biedt altijd nieuwe en mooie kansen. De kans om door te gaan met waar je al bezig was, een kans om te verbeteren wat je aan het doen was of misschien dé kans om opnieuw te beginnen. Of je...
Werken met leerdoelen
Het is een veelgebruikte term in het onderwijs: leerdoelen. Misschien zweer je erbij, misschien werk je er juist nooit mee, maar hoe dan ook heb je het woord waarschijnlijk weleens horen vallen. Er zijn echter...
Over formatief handelen, rolpatronen en ambitieuze verwachtingen
“Geheugen is wat overblijft na denkwerk”. Deze bekende uitspraak van Daniel Willingham is een mooie samenvatting van veel van de principes van de cognitieve psychologie. Leerlingen die nergens over nadenken,...
Gekozen voor keuze-uren.. en dan?
Op veel scholen is een ontwikkeling gaande waarbij een keuze-urensysteem ingevoerd wordt. In een eerdere blog hebben we onze zorgen geuit over de inhoudelijke misvattingen waarop deze invoering...
Een doelgerichte dataverzameling voor zwaarwegende beslissingen
Een uitspraak als ‘Dit is een echte havo-leerling’ zal je bij iedere leerlingbespreking, rapportvergadering of overgangsvergadering wel eens horen. Uitspraken als deze doen vermoeden dat we in Nederland een...
Hoge verwachtingen, maar waarvan?
“Iedere docent moet hoge verwachtingen hebben van alle leerlingen”. Er is vrijwel geen uitspraak die in het onderwijs beter ontvangen wordt dan deze. Of het nu een minister in de krant, een...
Een transparant en eerlijk determinatiebeleid als wapen tegen kansenongelijkheid
. ‘Er is zeer weinig aanleiding om te menen dat vergaderingen goede beslissers zijn’. – Adriaan de Groot De overgangsvergadering heeft alles in zich om de hoogmis van het schooljaar te zijn. Als team maak je de...
Constructieve afstemming bij maatschappijleer
Tijdens de docentenopleiding is er vaak beperkt tijd voor curriculumontwerp. Veel aandacht gaat uit naar het pedagogisch klimaat en naar didactische werkvormen. Naarmate ik langer voor de klas stond,...
Keuze-uren, niet altijd een goede keuze
Keuze-uren, flexrooster, maatwerkuren, keuzewerktijd-uren, er is een grote diversiteit aan namen die gegeven worden aan een ontwikkeling die in sterke opkomst is in het voortgezet onderwijs op het...
De didactische routekaart als kompas voor formatief handelen
De woorden formatief handelen hebben, vijf jaar na de introductie ervan door René Kneyber, een vaste plek veroverd in het onderwijswoordenboek van veel scholen en opleidingen. Dat is natuurlijk...
Kwaliteitsbesef bij de bètavakken
Een belangrijk langetermijndoel in je lespraktijk is dat leerlingen de te leren kennis en vaardigheden zelfstandig in nieuwe situaties kunnen toepassen. Hierbij is het cruciaal dat leerlingen...