De vijf kernstrategieën van formatief handelen

Dominique Sluijsmans, Rene Kneyber

Het boek Embedding formative assessment van Dylan Wiliam en Síobhan Leahy vormt voor ons een belangrijke inspiratiebron. Hierin staan de auteurs stil bij de vijf kernstrategieën van formatief handelen.

  1. Verhelderen, delen en begrijpen van criteria voor kwaliteit van werk en gedrag.
  2. Realiseren van effectieve discussies en activiteiten die bewijs leveren voor het geleerde
  3. Feedback organiseren gericht op verder leren
  4. Activeren leerlingen om elkaar verder te helpen
  5. Stimuleren van leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leerproces

Een kleine gids voor formatief handelen

In het boek bespreken Wiliam en Leahy verschillende manieren waarop deze strategieën praktisch gemaakt kunnen worden in de les. Van al deze praktische technieken maakte Learning Sciences International een praktisch overzicht.

Dit overzicht hebben wij weer vertaald en iets aangepast aan onze manier van denken, en is hieronder te downloaden.

 

 

Samenhang met ons model

Wij vinden de vijf kernstrategieën erg behulpzaam, maar natuurlijk hebben we ook zelf een model ontworpen om leerkrachten, leraren en docenten van een praktische handvat te voorzien. Tom Sherrington schreef eerder al eerder een blog over de samenhang tussen de strategieën van Wiliam en Leahy en ons model.

Authors

  • Dominique Sluijsmans is onderwijskundige met een specialisatie op het gebied van toetsing. Ze schreef diverse succesvolle en invloedrijke boeken zoals Wijze Lessen en Toetsrevolutie.

    Bekijk Berichten
  • René Kneyber is voormalig docent wiskunde, en tegenwoordig trainer, adviseur en bestuurder van Toetsrevolutie. Hij schreef en vertaalde meer dan twintig boeken, waaronder Toetsrevolutie. Van 2015 tot 2022 was hij kroonlid van de Onderwijsraad. Samen met Valentina Devid en Flemming van de Graaf maakt hij de LLEARN-podcast

    Bekijk Berichten

Authors

  • Dominique Sluijsmans is onderwijskundige met een specialisatie op het gebied van toetsing. Ze schreef diverse succesvolle en invloedrijke boeken zoals Wijze Lessen en Toetsrevolutie.

    Bekijk Berichten
  • René Kneyber is voormalig docent wiskunde, en tegenwoordig trainer, adviseur en bestuurder van Toetsrevolutie. Hij schreef en vertaalde meer dan twintig boeken, waaronder Toetsrevolutie. Van 2015 tot 2022 was hij kroonlid van de Onderwijsraad. Samen met Valentina Devid en Flemming van de Graaf maakt hij de LLEARN-podcast

    Bekijk Berichten

Nieuwe blogs