Zelfregulerend leren is een belangrijk thema in het onderwijs, maar wat houdt het precies in en hoe kunnen we kennis over zelfregulerend leren aanwenden om het onderwijs te verbeteren? Op 18 april organiseert Toetsrevolutie een congres over zelfregulerend leren waar ook nog eens het nieuwste boek ReguLEER! gepresenteerd zal worden!
Bezoekers ontvangen een gratis exemplaar van het boek!
Er zou meer aandacht moeten zijn in het onderwijs voor zelfregulerend leren, zodat leerlingen of studenten zelfstandiger hun leerproces vorm kunnen geven. Maar hoe doe je dat precies? Waar besteed je wel en niet aandacht aan? Wat houdt zelfregulerend leren eigenlijk in? En hoe zorg je ervoor dat leerlingen en studenten baat hebben bij wat je hieraan doet in de les?
De vele auteurs van de nieuwe bundel ReguLEER! nemen je op 18 april mee in wat zelfregulerend leren precies is en wat we met die kennis kunnen in het onderwijs om de zelfstandigheid van leerlingen en studenten te bevorderen.
Ze nemen je mee in hoe leerlingen of studenten:
Naast drie keynotes zullen er twee subsessies zijn waar verschillende auteurs van het boek ReguLEER! vanuit hun expertise komen vertellen over het veelzijdige onderwerp zelfregulerend leren.
Tijdens de dag zullen er drie plenaire momenten zijn, waar naast de boekpresentatie van ReguLEER! Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren keynotes gehouden zullen worden door niemand minder dan Patrick Sins, Jelle Jolles en Anique de Bruin.
Lector leren
Patrick Sins is lector leren aan de Hogeschool Rotterdam en werkzaam als lector vernieuwingsonderwijs aan de Thomas More Hogeschool. Hij zal in zijn keynote vertellen waarom je zelfregulerend leren niet zelfregulerend kan leren - en hoe het wel moet.
Neuropsycholoog
Jelle Jolles is klinisch neuropsycholoog en hoogleraar emeritus aan de Universiteit Maastricht en Vrije Universiteit Amsterdam. Hij zal dieper ingaan op de cruciale rol van mondelinge taalvaardigheden -‘oracy’ - bij zelfregulerend leren.
Foto van: Merlijn Doomernik
Hoogleraar zelfregulatie
Anique de Bruin is hoogleraar zelfregulatie in het Hoger Onderwijs en vice-directeur van de School of Health Professions Education aan de Universiteit Maastricht. Zij zal meer vertellen over de rol van zelfinschatting bij zelfregulerend leren en onder welke voorwaarden keuzes en autonomie bijdragen aan betere zelfregulatie.
9.00 – 9.30 | Inloop |
9.30 – 10.15 | Keynote Patrick Sins |
10.15 – 10.45 | Boekpresentatie ReguLEER! |
10.45 – 11.15 | Pauze |
11.15 – 12.00 | Keuzeronde 1 |
Sessie 1: Geert Speltincx en Stijn Vanhoof | |
Sessie 2: Laurie Delnoij | |
Sessie 3: James Mannion | |
12.00 – 13.00 | Lunch |
13.00 -14.00 | Keynote Anique de Bruin |
14.00 – 14.45 | Keuzeronde 2 |
Sessie 1: Jeltsen Peeters | |
Sessie 2: An Dumoulin en Sylvia Mommaerts | |
Sessie 3: Peter Verkoeijen, Lottie Raaijmakers, Esther van der Stappen en Marloes Broeren | |
14.45 – 15.15 | Pauze |
15.15 – 16.00 | Keynote Jelle Jolles |
16.00 – 16.15 | Afsluiting |
16.15 – 17.30 | Borrel |
Profiteer van de kennis en ervaring van toonaangevende experts in het vakgebied.
©2024 Toetsrevolutie Coöperatie U.A. | Alle rechten voorbehouden