€425
Met o.a.:
Locatie:
Amersfoort, De Observant
Voor:
Kristin vanLommel vertelt je alles over de rol van intuïtie bij het nemen van beslissingen. Haar onderzoek laat zien dat docenten vaak terugvallen op hun intuïtie, in de les maar ook bij leerlingbesprekingen. Waardevol maar ook kwetsbaar. Een professionele ‘evidence-based’ beslissing vraagt dan ook om het combineren van je intuïtie met data. Hoe doe je dat? En hoe ga je als team vooroordelen en subjectieve besluitvorming te lijf?
Janneke Sleenhof neemt je mee in haar promotieonderzoek naar overgangsvergaderingen en het programma dat ze heeft ontwikkeld om het collectieve besluitvormingsproces te verbeteren. Met haar ga je actief aan de slag om je eigen vergaderstructuur te onderzoeken en vertrek je met veel praktische adviezen om dit proces te versterken.
Een goed onderbouwde beslissing vraagt om solide en betrouwbaar bewijsmateriaal. Wat wil je weten over de leerling? Hoe toets je ‘op niveau’?
Een zwaarwegende beslissing vraagt om solide en betrouwbaar bewijsmateriaal. Wat betekent dit voor je toetsprogramma? Elizabeth Langeveld komt hierover vertellen. Zij werkt als expert toetsing bij SLO en doet promotieonderzoek naar de toetspraktijk in het voortgezet onderwijs.
Arjen Nanninga is de dagvoorzitter en vertelt vanuit zijn ervaring als schoolleider en adviseur over de verschillende kwetsbaarheden en aandachtspunten binnen het gehele proces, wijst op het ‘laaghangend fruit’ en hoe je hier met je team aan kan werken.
Meer inzicht in de theoretische én praktische kaders rondom determinatie, besluitvorming en toetsing.
Gerichte interventies om het proces van cijferen en beoordelen eerlijker en zuiverder te maken.
Praktische handvatten om morgen al aan de slag te gaan met het herinrichten van de leerlingbespreking.
Handvatten om met een ‘inclusieve bril’ te kijken naar je eigen determinatieproces en te werken aan eerlijke kansen voor al je leerlingen
Advies in het opstellen van een korte- en langetermijn aanpak om interventies in je team uit te zetten.
Kristin vanLommel
Kristin is lector aan de Hogeschool van Utrecht, waar ze met name werkt rond organiseren en verandering in onderwijs. Ze is ook gastprofessor aan de Universiteit van Antwerpen en heeft onderzoek gedaan naar de intuïtie van leerkrachten. Kristin is een expert is evidence–based besluitvorming, met een focus op het begrijpen hoe docenten hun expertise kunnen combineren met data om professionele beslissingen te nemen.
Janneke Sleenhof
Op 12 mei 2023 verdedigde Janneke haar proefschrift waarin ze onderzocht hoe overgangsbeslissingen precies tot stand komen. Naast haar aanstelling bij de Eindhoven School of Education (ESoE) werkt Janneke nu ruim tien jaar als docent Nederlands op het Sint-Joriscollege in Eindhoven. Momenteel rolt ze haar programma verder uit binnen de scholen van Ons Middelbaar Onderwijs (OMO), de vereniging van middelbare scholen in Noord-Brabant.
Elizabeth Langeveld
Elizabeth Langeveld werkt als expert toetsing bij SLO. Zij houdt zich binnen SLO bezig met thema’s op het gebied van de afstemming tussen het curriculum en toetsing en (school)examinering op strategisch en inhoudelijk vlak.
Elizabeth is naast haar werk bij SLO bezig met een promotieonderzoek bij de Erasmus Universiteit Rotterdam naar de toetspraktijk in het voortgezet onderwijs.
Arjen Nanninga
Arjen is onderwijskundige en heeft jarenlange ervaring als schoolleider in het PO en VO. Zijn ervaring zet hij in om scholen te helpen in het versterken van procedures rondom determineren, toetsing en beoordelen. Daarnaast is hij is bestuurder van Toetsrevolutie.
Georganiseerd door:
Profiteer van de kennis en ervaring van toonaangevende experts in het vakgebied.
©2025 Toetsrevolutie Coöperatie U.A. | Alle rechten voorbehouden