Laden Evenementen

Toetsrevolutie congres 2025

Datum & tijd: dinsdag 4 november 2025 / 09:15 tot 16:30
Kosten:

€500

Met o.a.:

Josh Goodrich & Tim Surma

Locatie:

De Flint, Amersfoort

Voor:

PO, VO, MBO, HBO & WO

Op 4 november 2025 organiseren we het nieuwe Toetsrevolutie-congres, een boeiende dag met keynotes en workshops over tal van onderwerpen! Schrijf je nu in voor deze volledig verzorgde dag en betaal €500 i.p.v €550

Keynotes

Responsief coachen: hoe leraren écht beter worden
Josh Goodrich
– oprichter van StepLab en expert in instructional coaching– laat in deze keynote zien hoe coachen in het onderwijs méér kan zijn dan feedback geven. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en inzichten uit de cognitieve psychologie verkent hij hoe responsief coachen leraren gericht helpt om hun didactisch handelen te verbeteren. Wat vraagt dat van een coach? Hoe zorg je dat groei duurzaam is? Een inspirerend verhaal over de kracht van kleine stappen, directe toepassing en échte professionele dialoog.

 

Kennisrijk = kansrijk: waarom kennis het verschil maakt
In deze keynote laat Tim Surma – onderwijswetenschapper en directeur van het Expertisecentrum Onderwijs & Leren – zien waarom kennis de sleutel is tot gelijke onderwijskansen. Met inzichten uit onderzoek en de cognitieve psychologie maakt hij duidelijk hoe een kennisrijk curriculum niet alleen leidt tot betere leerresultaten, maar ook tot meer rechtvaardigheid in het onderwijs. Een pleidooi voor doordachte didactiek, hoge verwachtingen en onderwijs dat werkt – voor álle leerlingen.

 

 

Workshoptracks

Gedurende de dag zullen we een aantal workshop-tracks aanbieden. Deze beslaan de volgende thema’s. Welke workshop precies verzorgd worden (en door wie!) maken we later bekend!

Instructional coaching

Hoe help je leraren om systematisch beter te worden in hun vak? In deze track verkennen we hoe coaching op de lespraktijk – met heldere doelen, directe feedback en herhaalde oefening – het verschil maakt voor professioneel leren.

Welke workshops worden hier aangeboden?

  • Josh Goodrich (StepLab) – Verdieping op instructional coaching
  • Sarah Cottinghatt (StepLab) & Adam Kohlbeck (Birkbeck Primary School)  – Mentale modellen & instructionacl coaching
  • Sacha van Looveren, Elmar van Ee (Toetsrevolutie) & Annemarieke Scheepers (Avans) – Effectieve coachgesprekken voeren

 

Formatief handelen & feedback
Formatief handelen draait om het verzamelen en benutten van informatie om het leerproces te sturen. In deze track ontdek je hoe krachtige feedback en gerichte interactie bijdragen aan leren mét zicht op groei.

Welke workshops worden hier aangeboden?

  • Nick Wenneker (Eligant Lyceum) & Heleen Buhrs (Alan Turing School) – Lesopnames van formatief handelen
  • Josien Boetje (Hogeschool Utrecht) & Valentina Devid (Toetsrevolutie) – Formatief handelen & AI
  • Valentina Devid, Elmar van Ee & Rob van Bakel (Toetsrevolutie) – Hoe leer ik mijn collega’s formatief handelen?

 

Toetsing
Toetsing kan veel meer zijn dan een meetmoment. Deze track onderzoekt hoe je toetsen inzet als bron van informatie, motivatie én verbetering – in klas én organisatie.

Welke workshops worden hier aangeboden?

  • Elizabeth Langeveld (Lab11) – Toetspraktijk vernieuwen en veranderen
  • Kelly Beekman (Fontys) – Naar AI-bewuste toetspraktijken! 
  • Monika Vaheoja (Toetsrevolutie) – Cijferbepaling – Meer dan een Rekensom

 

Motivatie
Wat drijft leerlingen om te leren? Deze track gaat in op motiverende leeromgevingen, de rol van autonomie, competentie en verbondenheid, en hoe je leerlingen eigenaarschap geeft over hun leren.

Welke workshops worden hier aangeboden?

Volgt!

Kansrijke determinatie
Determinatie is vaak een kantelpunt in de schoolloopbaan. In deze track bekijken we hoe je eerlijker, onderbouwder en toekomstgericht kunt adviseren – met oog voor potentie én context.

Welke workshops worden hier aangeboden?

  • Kim Schildkamp (Universiteit van Twente, auteur ‘Toetsen in het voorgezet onderwijs’) – Data-onderzoek naar leerprestaties
  • Roos van Gasse & Evelyn Goffin (Universiteit van Antwerpen, auteurs ‘Wat is jouw punt’) – Interpreteren van leerprestaties zonder bias 
  • Arjen Nanninga (Toetsrevolutie) – Van ruis naar rede: objectievere besluitvorming in determinatie en selectie in het vo

 

Implementatie
Goed idee, en nu de praktijk. In deze track leer je hoe je onderwijsvernieuwing doordacht en duurzaam implementeert – met aandacht voor fasering, draagvlak en gedragsverandering.

Welke workshops worden hier aangeboden?

Volgt!

 

Georganiseerd door:

Foto van Rene Kneyber
Rene Kneyber