Formatief handelen: naar handvatten voor implementatie

Dominique Sluijsmans, Valentina Devid, Blanca Wilde Lopez

Wat zijn goede handvatten bij het implementeren van formatief handelen in het onderwijs? 

Op 11 juni jl. hebben we met z’n drieën hier een webinar over gegeven. Vanuit een heldere definitie van implementeren en formatief handelen hebben we zes bouwstenen inclusief kernvragen benoemd die voor een structurele verandering van belang zijn, maar ook een kapstok kunnen bieden voor analyse van het huidige implementatieproces in je school. Belangrijkste slotboodschappen zijn:

  • investeer in kennisontwikkeling als een van de belangrijkste voertuigen en voorwaarden voor succesvolle verandering (ook als school/teamleider);
  • denk groot, werk klein; start waar grote kans op succes is;
  • bij teveel twijfel of vragen niks groots of ingrijpends gaan doen;
  • houd ruimte voor humor en relativering;
  • zorg vooral voor denk- en leertijd. 

Nieuwsgierig? Bekijk dan de slides van het webinar. Feedback is ten allen tijde welkom!

De webinar is niet terug te kijken. Wilt u een volgende gratis webinar niet missen, schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief of houd onze sociale media in de gaten.

 

 

 

Authors

  • Dominique Sluijsmans

    Dominique Sluijsmans is onderwijskundige met een specialisatie op het gebied van toetsing. Ze schreef diverse succesvolle en invloedrijke boeken zoals Wijze Lessen en Toetsrevolutie.

  • Valentina Devid

    Valentina Devid is van oorsprong docent geschiedenis en levensbeschouwing. Ze is teamleider havo, brugklascoördinator en onderwijskundig leider geweest. Daarnaast heeft ze in het HBO als toetsdeskundige gewerkt. Valentina is medeoprichter van Toetsrevolutie en verzorgt met plezier veel trainingen. Met René Kneyber en Flemming van de Graaf maakt ze de LLEARN-podcast.

  • Blanca Wilde Lopez

    Blanca Wilde López is docent Spaans en werkt als afdelingsleider op het Isendoorn College. Zij is lid van Toetsrevolutie en samen met Valentina Devid, René Kneyber en Dominque Sluijsmans geeft zij trainingen en advies over formatief handelen. Zij wil met haar ervaring en kennis op dit gebied docenten, leerkrachten en schoolleiders inspireren om formatief handelen vaker in te zetten in de lessen. Op deze manier levert zij graag een bijdrage aan het versterken van effectieve didactiek.

Authors

  • Dominique Sluijsmans

    Dominique Sluijsmans is onderwijskundige met een specialisatie op het gebied van toetsing. Ze schreef diverse succesvolle en invloedrijke boeken zoals Wijze Lessen en Toetsrevolutie.

  • Valentina Devid

    Valentina Devid is van oorsprong docent geschiedenis en levensbeschouwing. Ze is teamleider havo, brugklascoördinator en onderwijskundig leider geweest. Daarnaast heeft ze in het HBO als toetsdeskundige gewerkt. Valentina is medeoprichter van Toetsrevolutie en verzorgt met plezier veel trainingen. Met René Kneyber en Flemming van de Graaf maakt ze de LLEARN-podcast.

  • Blanca Wilde Lopez

    Blanca Wilde López is docent Spaans en werkt als afdelingsleider op het Isendoorn College. Zij is lid van Toetsrevolutie en samen met Valentina Devid, René Kneyber en Dominque Sluijsmans geeft zij trainingen en advies over formatief handelen. Zij wil met haar ervaring en kennis op dit gebied docenten, leerkrachten en schoolleiders inspireren om formatief handelen vaker in te zetten in de lessen. Op deze manier levert zij graag een bijdrage aan het versterken van effectieve didactiek.

Nieuwe blogs