fbpx

Opleiding Assessment Bekwaamheid

Toetsing: een veelbesproken onderwerp dat vaak in een negatief daglicht staat. En toch is toetsing een krachtig instrument, vol potentieel om waardevolle inzichten te verschaffen die het leerproces van leerlingen kunnen verrijken. Verlang jij naar betrouwbare en valide beslissingen over jouw leerlingen? Wil je jouw toetsbekwaamheid vergroten en optimaal profiteren van dit potentieel door de inzet van constructieve afstemming? Dan is dit traject precies wat je zoekt.

Schooljaar 2024-2025

Locatie: Culemborg (Unieplaza)

Van september 2024 tot juni 2025

Bijeenkomsten vinden op vrijdagen plaats

Verken de wereld van toetsing

Ons vijfdaagse traject is ontworpen voor leraren en leden van examencommissies uit het voortgezet onderwijs die hun toetsvaardigheden willen verrijken met direct toepasbare inzichten, om zo toetsbekwaam te worden. Met vijf bijeenkomsten duik je in de wereld van effectieve toetsing; van visie en functie tot item-constructie/analyse en kwaliteitsborging. Het doel is om de toetsbekwaamheid van de deelnemers te vergroten, om zo op een positieve manier impact te creëren op de consequenties voor leerlingen.

 

Dit traject is een praktische ervaring waarin je actief werkt met je eigen toetsmaterialen. Wil je een positieve toetscultuur binnen je school bevorderen? Je eigen betrouwbare toets(vrag)en ontwerpen die tot valide beslissingen leiden?  Of de mogelijkheden van generatieve AI in toetsconstructie verkennen? Dit traject biedt het allemaal, om de toetskwaliteit binnen je school te verhogen.

Elke bijeenkomst is gewijd aan een aspect van toetsing, van het begrijpen van de basisprincipes en het belang van cesuurbepaling en toetsmatrijzen, tot het zelf creëren van objectieve en betrouwbare toetsitems met behulp van generatieve AI. Je leert niet alleen hoe je toetsen kunt samenstellen en analyseren, maar ook hoe je de resultaten effectief bespreekt met alle belanghebbenden en zorgt voor de kwaliteitsborging van het gehele toetsingsproces.

Bereid je voor om de kracht van toetsing te ontdekken en te benutten, zodat de beslissingen die je over leerlingen maakt eerlijk, transparant, valide en betrouwbaar zijn.

 

Houd er rekening mee dat je tussen iedere bijeenkomst nog vier uur bezig bent met verschillende tussentijdse opdrachten.

Monika-4

Monika Vaheoja


Monika is adviseur bij Toetsrevolutie en is gepromoveerd in psychometrie over een eerlijk cesuurstellingsproces bij examens. Met meer dan tien jaar ervaring heeft Monika haar expertise gebruikt om examenaanbieders verder te helpen met gericht psychometrisch advies. Door middel van ondersteuning om individuele R-scripts te schrijven om het analyseproces te automatiseren, heeft ze bijgedragen om de kwaliteit van examens empirisch te onderbouwen.

Anke-2

Anke Swanenberg


Anke Swanenberg is toetsdeskundige aan de Wageningen Universiteit, en voormalig docente Nederlands. Ze verzorgt trainingen over toetsing en curriculumontwerp voor Toetsrevolutie en De Onderwijsarchitecten.

Planning

De bijeenkomsten zullen maandelijks op vrijdagen plaatsvinden. Deze bijeenkomsten zijn hele dagen. Lunch is altijd inbegrepen. De data voor het eerste jaar zijn:

Bijeenkomst 1: Visie en functie van toetsing

Vrijdag 26 september 2024

Waarom toetsen we eigenlijk? En hoe verhoudt het summatieve toetsing zich ten opzichte van formatief handelen in de klas? En hoe dragen deze processen bij aan het onderwijs en leren van de leerlingen?

Bijeenkomst 2: Cesuurbepaling en toetsmatrijs

Vrijdag 8 november 2024

Waarom is het nodig om eerst vast te leggen wat een leerling minimaal zou moeten kunnen voordat je een toets gaat samenstellen? Hoe stel je vervolgens een toetsmatrijs samen die de functie en visie van je onderwijs weergeeft?

Bijeenkomst 3: Itemconstructie en toetssamenstelling

Vrijdag 7 februari 2025

Hoe creëer je toetsitems die objectief, betrouwbaar en relevant zijn en het doel van je toets meten, gebruikmakend van AI (ChatGPT) om het creatieproces op te fleuren. Hoe stel je vervolgens een toets samen en zorg je voor optimale afnamecondities?

Bijeenkomst 4: Item- en toetsanalyse

Vrijdag 11 april 2025

Hoe beoordeel je met grafieken en cijfers of je samengestelde toets ook de functie op een betrouwbare manier kan bepalen? Hoe is de kwaliteit van de toetsitems? Is het misschien nodig om sommige toetsitems toch niet mee te nemen voor de cijferbepaling van de leerlingen? En hoe zit het met de betrouwbaarheid van de toets en de nauwkeurigheid van de cijfers, nadat de correcties zijn doorgevoerd?

Bijeenkomst 5: Toetsbespreking en kwaliteitsborging

Vrijdag 13 juni 2025

Hoe bespreek je de resultaten van je toets met de verschillende betrokkenen zoals leerlingen, je collega’s, examencommissies? Hoe zorg je voor een uiteindelijke kwaliteitsborging van het gehele toetsingsproces?