fbpx

Opleiding Schoolexpert Formatief handelen

Wil jij expert worden in formatief handelen, het aanspreekpunt in jouw school of onderwijsorganisatie worden op het gebied van formatief handelen en andere collega’s helpen en begeleiden in het implementeren van formatief handelen in hun lessen? Dan is onze opleiding tot school expert iets voor jou!

Schooljaren 2024-2026

Locatie: Culemborg (Unieplaza)

Van september 2024 tot juni 2026

Bijeenkomsten op maandag

Schooloverstijgend

LEREN MET EN VAN ELKAAR
Iedere opleidingsgroep bestaat uit schoolexperts van verschillende, scholen, instellingen of locaties. Het voordeel daarvan is niet alleen dat je kunt leren van elkaars contexten, maar dat onderdeel zijn van een bovenschools netwerk ook het handelingsvermogen van een schoolexpert binnen de school vergroot.
 

Bij aanvang verwachten we dat je al veel theoretische en praktische bagage hebt. Bijvoorbeeld doordat je al een traject formatief handelen en onderwijsontwerp hebt doorlopen.


Gedurende twee jaar verdiep jij je nog verder in formatief handelen. Tijdens deze twee jaar geef je zelf training aan een groep collega’s. Je verdiept je onder onze begeleiding verder in het concept formatief handelen en in het implementatieproces in jullie school. Door je proactieve en open houding ben je in staat eventuele struikelblokken snel op te sporen en uit de weg te ruimen. Boven­dien verdiep je je in evidence­-informed theorieën rondom formatief handelen.

Houd er rekening mee dat je 4 tot 8 uur in de week bezig bent met dit programma. Een keer in de maand krijg je training van experts vanuit Toetsrevolutie, dit zal afwisselend een halve en een hele dag in beslag nemen. In de andere weken organiseer je zelf bijeenkomsten met jouw collega’s, laat je je collega’s in twee­- of drietallen samenkomen en besteed je tijd aan zelfstudie.
Hilly-1

Hilly Drok


Hilly Drok is trainer in formatief handelen en zelfregulerend leren bij Toetsrevolutie. Ze is auteur van het boek ReguLEER en maakt de ReguLLEARN-podcast over zelfregulerend leren. Daarnaast is zij uitgever bij Telos Uitgevers.

Stijn-Vanhoof

Stijn Vanhoof


Is docentopleider en onderzoeker bij hogeschool Karel de Grote, en auteur van het succesvolle boek Feedback in de klas.

rene-kneyber-5497-min

René Kneyber


is trainer, adviseur en bestuurder bij Toetsrevolutie, auteur van diverse boeken over onderwijs, kroonlid van de Onderwijsraad en maker van de LLEARN-podcast.

Planning

De bijeenkomsten zullen maandelijks op maandagen plaatsvinden. Deze bijeenkomsten zijn afwisselend een hele dag (9.30 – 16.30) en een halve dag (9.30 – 12.30). Lunch is altijd inbegrepen. De data voor het eerste jaar zijn:
16 september (hele dag)
14 oktober (halve dag)
18 november (hele dag)
16 december (halve dag)
13 januari (hele dag)
3 februari (halve dag)
10 maart (hele dag)
7 april (halve dag)
19 mei (hele dag)
23 juni (halve dag)

Tijdens de hele dagen zal een externe expert op het gebied van formatief handelen en/of implementatiemanagement de deelnemers meenemen in diens expertise.

Tijdens de halve dagen zal er ruimte zijn voor intervisie.