Deze opleiding biedt een uitgebreide en diepgaande training voor professionals die als expert in formatief handelen willen optreden binnen hun onderwijsorganisatie en een leidende rol willen vervullen in het veranderproces. De opleiding biedt ruime gelegenheid voor intervisie en kennisuitwisseling, zodat deelnemers niet alleen van de inhoud leren, maar ook van elkaars ervaringen en inzichten.
Deze opleiding is ontworpen om interne trainers op te leiden die hun collega’s kunnen trainen en begeleiden in het toepassen van formatief handelen via het basistraject.
Deze opleiding biedt een groep van maximaal 8 personen de kans om zich te verdiepen in alle aspecten van formatief handelen. Dit vormt een koplopersgroep die niet alleen inhoudelijke expertise ontwikkelt, maar zich ook actief bezighoudt met het concrete implementatieproces binnen de organisatie.
Aspect | Tweejarige landelijke opleiding | Eenjarige opleiding | Tweejarige opleiding proces- en expertgroep |
---|---|---|---|
Doelgroep | Schoolexperts die een leidende rol willen spelen in verandermanagement. | Interne trainers binnen een school of instelling. | Maximaal 8 personen die zowel inhoudelijke expertise ontwikkelen als het implementatieproces begeleiden. |
Duur | 2 jaar, 10 bijeenkomsten per jaar (5 hele dagen en 5 halve). | 1 schooljaar, 8 bijeenkomsten uitvoeren + voor- en nabespreken. | 2 jaar, 16 bijeenkomsten van 3 uur. |
Focus | - Diepgaande kennis van formatief handelen. - Verandermanagement en beleidsontwikkeling. - Leren van leraren in de organisatie. | - Praktische training en coaching van collega’s via het basistraject. - Implementatie van formatief handelen in de lespraktijk. | - Inhoudelijke verdieping in formatief handelen. - Ontwikkeling van een implementatiestrategie voor de organisatie. |
Inhoud | - Theoretische en praktische kennisbasis formatief handelen. - Verandermanagement en organisatiecultuur. - Implementatieplan ontwikkelen. | - Train-de-trainer modules. - Feedbacktechnieken en feedback geven op praktijkopdrachten. - Begeleiding van praktijkopdrachten. | - Praktische toepassing van formatief handelen. - Verdieping in implementatiestrategieën. - Ondersteuning bij organisatiebrede implementatie. |
Studielast | Circa 4-8 uur per week. | Circa 80 uur per jaar | Circa 160 uur voor 2 jaar. |
Kosten | € 8.880,- per persoon | € 4.460,- per persoon | € 30.176,- |
Locatie | Fysiek in het centrum van Nederland (of online indien nodig). | Op school/instelling en online. | Op school/instelling en online. |
Groeps-grootte | Groepen van circa 15 deelnemers. | 1-2 interne trainers in opleiding per school. | Maximaal 8 deelnemers per organisatie. |
Consultsessies | Twee consultsessies per jaar met trainers van Toetsrevolutie. | Niet van toepassing. | Niet van toepassing. |
Geschikte situatie | Scholen die brede expertise willen ontwikkelen en veranderingen schoolbreed willen implementeren. | Scholen die interne expertise willen opbouwen via één of twee trainers. | Scholen die een interne expertgroep willen ontwikkelen om zowel expertise op te bouwen als de implementatie te begeleiden. |
Data | Hele dagen: 8 september 2025, 17 november 2025, 19 januari 2026, 23 maart 2026, 1 juni 2026. Halve dagen: 29 september 2025, 8 december 2025, 2 maart 2026, 11 mei 2026, 29 juni 2026. | In overleg. | In overleg. |
Valentina Devid is voormalig docent geschiedenis en levensbeschouwing en heeft brede ervaring in het onderwijs als teamleider, brugklascoördinator en onderwijskundig leider. Daarnaast werkte ze als toetsdeskundige bij de lerarenopleidingen in het hbo. Ze behaalde de master Leren en Innoveren aan Hogeschool Windesheim en specialiseerde zich in formatief handelen.
Als medeoprichter van Toetsrevolutie richt ze zich op professionaliseringstrajecten voor docenten rondom formatief handelen en onderwijsontwerp. Daarnaast is ze co-host van de LLEARN-podcast, waarin ze samen met René Kneyber en Flemming van de Graaf actuele onderwijsvraagstukken bespreekt.
Rianne is van oorsprong docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen, later uitgebreid met een bevoegdheid voor Nederlands. Ze is teamleider en examensecretaris geweest. Samen met Tjitske Bergsma schreef zij het boek Nieuwe Onderwijsruimte over haar ervaringen met leerpleinen. Op dit moment is Rianne trainer, adviseur en bestuurslid bij Toetsrevolutie en De Onderwijsarchitecten. Met veel plezier verzorgt zij ook de opleiding schoolexpert formatief handelen. Daarnaast begeleidt zij docententeams en schoolleiders bij het werken met leerpleinen.
Profiteer van de kennis en ervaring van toonaangevende experts in het vakgebied.
©2025 Toetsrevolutie Coöperatie U.A. | Alle rechten voorbehouden