Opleiding Schoolexpert Formatief handelen

Toetsrevolutie biedt drie speciaal ontwikkelde opleidingsvarianten om onderwijsprofessionals op te leiden tot experts in formatief handelen binnen hun onderwijsinstelling. Deze opleidingen zijn ontworpen vanuit onze missie: het bevorderen van duurzame implementatie van formatief handelen in het onderwijs.

Het doel van deze opleidingen is om scholen en instellingen te ondersteunen bij het ontwikkelen van interne expertise, zodat zij minder afhankelijk worden van externe partijen en zelf de innovatie en implementatie van formatief handelen duurzaam kunnen dragen of voortzetten.

Het succesvol integreren van formatief handelen binnen een organisatie vraagt om gerichte inspanning en een strategische aanpak. Om tegemoet te komen aan deze complexe uitdaging, bieden wij drie opleidingsopties. 

Download de brochure om te bekijken welke opleidingsvariant het beste past. 

Schooljaren 2024-2026​

Locatie: Culemborg (Unieplaza)

Van september 2024 tot juni 2026

Bijeenkomsten op maandag

Bij aanvang verwachten we dat je al veel theoretische en praktische bagage hebt. Bijvoorbeeld doordat je al een traject formatief handelen en onderwijsontwerp hebt doorlopen.


Gedurende twee jaar verdiep jij je nog verder in formatief handelen. Tijdens deze twee jaar geef je zelf training aan een groep collega’s. Je verdiept je onder onze begeleiding verder in het concept formatief handelen en in het implementatieproces in jullie school. Door je proactieve en open houding ben je in staat eventuele struikelblokken snel op te sporen en uit de weg te ruimen. Boven­dien verdiep je je in evidence­-informed theorieën rondom formatief handelen.

Houd er rekening mee dat je 4 tot 8 uur in de week bezig bent met dit programma. Een keer in de maand krijg je training van experts vanuit Toetsrevolutie, dit zal afwisselend een halve en een hele dag in beslag nemen. In de andere weken organiseer je zelf bijeenkomsten met jouw collega’s, laat je je collega’s in twee­- of drietallen samenkomen en besteed je tijd aan zelfstudie.
Valentina Devid

Valentina Devid


Valentina Devid is voormalig docent geschiedenis en levensbeschouwing, met ervaring als teamleider, brugklascoördinator en onderwijskundig leider. Ze werkte als toetsdeskundige in het HBO, is medeoprichter van Toetsrevolutie en co-host van de LLEARN-podcast.

Stijn-Vanhoof

Stijn Vanhoof


Is docentopleider en onderzoeker bij hogeschool Karel de Grote, en auteur van het succesvolle boek Feedback in de klas.

rene-kneyber-5497-min

René Kneyber


is trainer, adviseur en bestuurder bij Toetsrevolutie, auteur van diverse boeken over onderwijs, kroonlid van de Onderwijsraad en maker van de LLEARN-podcast.