Masterclass: Versterk effectief leergedrag

Versterk effectief leergedrag

Verzucht jij ook weleens: “Ik heb het nog zo goed uitgelegd, maar na een week lijkt het wel alsof mijn studenten compleet vergeten zijn waar we het over hebben gehad” of: “Ik heb mijn leerlingen precies verteld wat ze moesten doen, maar ze leren helemaal op de verkeerde manier”? Of misschien hoor je je leerlingen of studenten weleens zeggen: “Ik heb echt lang geleerd en toen snapte ik alles, maar op de toets ging het helemaal mis…”

Heel frustrerend voor zowel docenten als leerlingen en studenten als de investering in het leergedrag niet gelijkstaat aan wat het oplevert. Voor iedere leraar is het belangrijk om leerlingen en studenten effectief leergedrag bij te brengen in de les. Vanuit onderzoek weten we veel over welke leerstrategieën effectief zijn, maar het omzetten van die kennis in effectief leergedrag is nog wel een tweede.

Hoe kunnen we tijdens onze lessen leerlingen en studenten ondersteunen om effectieve leerstrategieën te gebruiken? Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen hun aandacht bij het leerwerk houden? Hoe kunnen we leerlingen beter inzicht verschaffen in hun eigen leergedrag?

Op donderdag 16 mei organiseert Toetsrevolutie een masterclass waarin op deze vragen antwoord gegeven wordt. We presenteren in een aantal sessies hoe we in onze lessen het leergedrag van leerlingen en studenten kunnen versterken en daarmee de leereffectiviteit van leerlingen en studenten kunnen vergroten.

Rianne Neering

Rianne stond zo’n 16 jaar voor de klas in het voortgezet onderwijs en is sinds 2017 werkzaam
als trainer en adviseur Formatief Handelen. Ze schreef het boek ‘Nieuwe Onderwijsruimte’ en
is naast trainer ook bestuurslid bij Toetsrevolutie.

Daisy Mertens

Daisy Mertens

Daisy Mertens is naast trainer bij Toetsrevolutie vooral ook leerkracht op Bbs De Vuurvogel in Helmond en lid van de Onderwijsraad. In 2016 sleepte ze de titel van Leraar van het Jaar PO in de wacht, in 2019 schopte ze het tot de laatste tien bij de Global Teacher Prize.

Jan van de Ven

Jan van de Ven stond ruim 13 jaar als leraar voor de klas in het basisonderwijs, zette de onderwijswereld op zijn kop met PO in Actie en is naast trainer bij Toetsrevolutie ook Directeur Content bij researchED Nederland, lid van de RvT van Optimus Onderwijs en bekleed verschillende bestuursfuncties binnen en buiten het onderwijs.

Wat komt er aan bod?

Tijdens de cursus gaan we aan de slag met:

Wat is formatief Handelen wel en niet.

Ons model van formatief handelen met praktische voorbeelden.

Werken aan kwaliteitsbesef.

Het organiseren van feedback.