Vier data afhankelijk van het onderwerp
In een onderwijscontext die steeds meer van het zelfregulerend vermogen van leerlingen en studenten vraagt, is het van belang dat docenten goed op de hoogte zijn van wat zelfregulerend leren is en hoe docenten hun leerlingen en studenten kunnen helpen bij het aanleren van de juiste technieken en strategieën
Zelfregulerend leren is nodig om leerlingen en studenten zelfstandiger te maken en ze effectief te laten leren. Het helpt leerlingen en studenten beter hun onderwijs te plannen, monitoren en evalueren.
Meer weten? Meld je dan vooral aan voor een van onze vierdaagse trainingen over zelfregulerend leren.
Loop jij er ook tegenaan dat jouw studenten het moeilijk vinden om doelen te stellen voor zichzelf? Of dat ze niet goed reflecteren op zichzelf en daardoor hun eigen leerproces maar moeilijk bij kunnen sturen?
Op 10 oktober nemen Patrick Sins, Andries Vroegrijk en Bettina de Jong je mee in het laaghangende fruit binnen het zelfregulerend leren: wat kun jij als docent morgen al veranderen in je praktijk waardoor je studenten wel het gedrag vertonen dat je zo graag van ze zou zien? Hoe kun jij expliciete instructie geven op strategieën voor zelfregulerend leren?
Door middel van interactieve werkvormen en aan de hand van inhoudelijke kennis krijg je praktische handvatten mee om direct mee in de praktijk aan de slag te kunnen. Ook zal er tijdens deze dag tijd zijn om onder begeleiding van deze deskundigen een lesontwerp te maken waarin ruimte is voor het aanleren van zelfregulerend leren bij studenten.
Zie jij je studenten ook worstelen om de juiste studiestrategieën te gebruiken? Wil je ze daar graag nog beter bij begeleiden, maar vind je het lastig waar je je studenten nou het meest mee helpt?
Kom dan op 28 november naar de masterclass van Peter Verkoeijen (lector Brein en Leren) en Felicitas Biwer (assistent professor onderwijsontwikkeling). Zij zullen je alles vertellen over hoe je studenten strategieën voor zelfregulerend leren eigen laat maken en hoe je ervoor zorgt dat dit een duurzaam karakter heeft.
Flexibel onderwijs: De do’s en don’ts van keuze(-uren) voor zelfregulerend leren.
In een onderwijslandschap dat steeds flexibeler wordt, wordt er een groot beroep gedaan op de zelfregulatievaardigheden van studenten. Studenten kunnen steeds vaker zelf bepalen wat, wanneer, met wie, hoe en zelfs wat ze willen leren. Wat vragen we hierdoor eigenlijk van ze? Wanneer helpt die keuzevrijheid bij het leren en wanneer niet? En hoe helpen we ze bij het maken van passende en effectieve beslissingen in hun leerproces?
Op 20 maart zal Milou van Harsel (associate lector bij Brein en Leren) dieper ingaan op wat er nodig is om studenten te begeleiden en ondersteunen in het zelfstandig maken van keuzes in een flexibel curriculum.
Wat kan je als docent doen om studenten te helpen zichzelf te motiveren?
Zijn jouw studenten maar weinig gemotiveerd tijdens je colleges? Bereiden ze zich slecht voor voor je lessen en lijken ze soms misschien maar slecht vooruit te branden? Voelt het leren bij studenten soms als ‘een verplicht nummer’ in plaats van dat ze gemotiveerd en actief aan de slag gaan om de beroepsbeoefenaar te worden waartoe ze worden opgeleid?
Dan kan deze Masterclass uitkomst bieden! Op 22 mei 2025 zal Marloes Broeren (senior-onderzoeker Brein en Leren) een hele dag ingaan op hoe jij studenten kan helpen om zichzelf te motiveren. Hierbij zal ingegaan worden op relevante recente literatuur en daarnaast zul je praktische handvatten meekrijgen die je direct de volgende dag al in je onderwijs kan toepassen.
Profiteer van de kennis en ervaring van toonaangevende experts in het vakgebied.
©2024 Toetsrevolutie Coöperatie U.A. | Alle rechten voorbehouden