Overzicht posters formatief handelen

Flemming van de Graaf

Met enige regelmaat delen we op deze site posters rond formatief handelen. In deze overzichtsblog voegen we een deel van deze posters samen tot een overzicht zodat je ze op een plek kunt terugvinden. Deze posters kun je bijvoorbeeld laten drukken en ophangen in de personeelskamer om aandacht te vragen voor het onderwerp.

 

1. Poster van proces van formatief handelen

Met een proces van formatief handelen kun je snel en gericht informatie ophalen over waar leerlingen staan in het leerproces. Op basis van deze informatie kun je een betere beslissing nemen over de te nemen vervolgstappen in je les. In de onderstaande poster vind je ons model die docenten kan helpen de stappen te onderscheiden en in te vullen om zo te gebruiken in de lespraktijk. Voor verdere toelichting op de poster kun je deze blog en deze blog bekijken.

2. Posters kwaliteitsbesef bijbrengen

Deze strategie helpt leerlingen of studenten bij meer complexe vaardigheden of prestaties helder te krijgen wat er precies van hem of haar wordt verwacht. Om leerlingen hierbij te helpen kun je één van de onderstaande strategieën inzetten.

Voorbeelden vergelijken

Bij meer complexe vaardigheden wil je leerlingen aan het denken zetten over waar een kwalitatief sterk eindproduct of sterke uitvoer van een vaardigheid aan moet voldoen. Hierdoor bied je leerlingen de kans om steeds zelfstandiger te worden, aangezien de leerlingen kwaliteitsbesef ontwikkelen door te praten over wat een product of vaardigheid sterk maakt. Je kunt hierbij kiezen om de leerlingen voorbeelden van verschillende kwaliteit te laten vergelijken. Hierna kun je aan de hand van een dialoog met de klas de criteria scherp krijgen. In de onderstaande poster vind je de stappen die je daarvoor met de klas kunt doorlopen. Voor verdere toelichting op de poster kun je deze blog bekijken.

Hardop denkend voordoen

Een andere strategie van kwaliteitsbesef bijbrengen die vaak wordt ingezet om scherp te krijgen hoe processen werken is de strategie hardop denkend voordoen. Hierbij doe je als docent (de expert) voor hoe je een bepaalde vaardigheid aanpakt en praat je mee met de (denk)stappen die jij hierbij zichtbaar en niet zichtbaar neemt. Hierna maken de leerlingen waar nodig een hulpmiddel en gaan ze de vaardigheid inoefenen om deze uiteindelijk zelfstandig zonder hulpmiddel uit te kunnen voeren. In de onderstaande poster vind je de stappen die je hiervoor met de klas kunt doorlopen. Voor verdere toelichting op de poster kun je deze blog bekijken.

3. Posters enkelvoudig en langer feedbackproces

Om leerlingen een stapje verder te helpen in het leerproces is feedback organiseren een krachtige strategie. Nadat ze iets geproduceerd hebben kun je met feedback ervoor zorgen dat ze weten wat er al goed gaat en waar nog kansen liggen om te verbeteren. Niet alle feedback is even effectief. Daarom is het raadzaam om bij het organiseren van feedback ervoor te zorgen dat je nadenkt of deze feedback voldoet aan de ‘gouden regels’ die je op de poster kunt vinden. Zo is het altijd belangrijk dat feedback gefocust is, dat je niet te veel feedback geeft en dat leerlingen altijd wat moeten doen met feedback. In de onderstaande poster vind je de ‘gouden regels’ voor feedback en zie je hoe je deze bij een enkelvoudig feedbackproces in zou kunnen zetten.

Voor verdere toelichting op de poster kun je deze blog bekijken. Voor meer verdieping in een lang feedbackproces is deze blog aan te raden.

 

Afbeelding met tekst, schermopname, diagram, Lettertype Automatisch gegenereerde beschrijving

4. Poster feedback vragen door Renske De Kleijn

Het is voor leerlingen best moeilijk om goed feedback te vragen. Vaak komen ze niet verder dan ‘ik loop vast, wat moet ik doen?’ Of: ‘Is dit goed (genoeg?)’. Om leerlingen meer zelfstandig te krijgen is het belangrijk dat ze eerst worden gestimuleerd om zelf dieper na te denken over de vraag die ze eigenlijk willen stellen. Vaak hebben ze jou dan al helemaal niet meer nodig of wordt de vraag een stuk gerichter. De onderstaande poster biedt hulpvragen die je kunt inzetten om met leerlingen of studenten scherper te krijgen wat ze nu willen weten en welke feedback van jou als docent daar echt voor nodig is. Voor verdere toelichting op de poster kun je deze blog & deze blog bekijken.

Afbeelding met tekst, schermopname, ontwerp Automatisch gegenereerde beschrijving

 

Hoe kun je de posters inzetten?

Hieronder enkele suggesties over hoe je de poster in je school zou kunnen gebruiken:

  • Hang de posters in de docentenkamer;
  • Gebruik ze als praatplaat bij intervisie of overleggen;
  • Gebruik de posters als zelfcheck tijdens het ontwerpen;
  • Hang de posters in je lokaal als hulp voor jezelf.

 

Auteur

  • Flemming van de Graaf

    Flemming van de Graaf is een docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen. Hij wil met zijn praktijkervaring collega’s binnen zijn eigen school en op andere scholen inspireren om effectiever les te geven met behulp van formatief handelen. Samen met René Kneyber en Valentina Devid maakt hij de LLEARN-podcast. Flemming geeft trainingen voor Toetsrevolutie.

    Bekijk Berichten

Auteur

  • Flemming van de Graaf

    Flemming van de Graaf is een docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen. Hij wil met zijn praktijkervaring collega’s binnen zijn eigen school en op andere scholen inspireren om effectiever les te geven met behulp van formatief handelen. Samen met René Kneyber en Valentina Devid maakt hij de LLEARN-podcast. Flemming geeft trainingen voor Toetsrevolutie.

    Bekijk Berichten

Nieuwe blogs