In deze aflevering spreken Hanneke Tuithof en Thijs Risselada met Jannet van Drie, universitair docent bij de UvA en Hidde Wierda, docent geschiedenis bij CSB in Amsterdam.
Aan bod komen het belang van taalgericht vakonderwijs en didactiek bij geschiedenis, de plek in het geschiedeniscurriculum, de lespraktijk en aanbevelingen voor docenten.
Op de website van het Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken staan een aantal kennisclips over taalgericht geschiedenisonderwijs.
https://expertisecentrum-geschiedenis.nl/projecten/taalgericht-vakonderwijs/
**************
Shownotes:
– Alle info van Hanneke’s workshops taalgericht vakonderwijs, inclusief Powerpoints, besproken tips en aan het einde de literatuur, zo ook de artikelen van Carla van Boxtel en Wouter Smets: Geschiedenis en Didactiek | Taalgericht geschiedenisonderwijs (uu.nl)
– Een recente bespreking van het artikel van Carla van Boxtel door Hanneke Tuithof is te vinden in Kleio 1 van 2024.
Publicaties over taalgericht vakonderwijs binnen M&M: zie https://www.expertisecentrum-mmv.nl/algemeen/publicaties/
– Verbeteren van schrijfvaardigheid in de mens- en maatschappijvakken. Handreiking voor opleiders en docenten. Redactie: Jannet van Drie. . ISBN 978-94-90147-14-3
– Taalgericht vakonderwijs en de mens- en maatschappijvakken. Een handreiking voor opleiders en docenten. Redactie Jannet van Drie ISBN 978 94 90147 09 9,
– Stam, B. & Van Drie, J. (2013). Talige dimensies van het geschiedenisonderwijs. Een casestudy. Landelijk Expertisecentrum Mens- en Maatschappijvakken & Kenniscentrum Educatie Hogeschool Utrecht. https://expertisecentrum-geschiedenis.nl/wp-content/uploads/lemm_hu_talige_dimensies_2013_webversie.pdf
Profiteer van de kennis en ervaring van toonaangevende experts in het vakgebied.
©2025 Toetsrevolutie Coöperatie U.A. | Alle rechten voorbehouden