In 2016 verscheen Toetsrevolutie: naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs. Veel leraren en scholen hebben sindsdien de handschoen opgepakt en zijn aan de slag gegaan met formatief handelen en/of het aanpakken hun toetsbeleid. Regelmatig zijn we bij scholen te gast geweest om een grote of een kleine rol te spelen in dit proces. Dankzij deze ervaringen, en een aantal publicaties die in de tussentijd zijn verschenen, heeft ons denken over dit onderwerp zich ook weer doorontwikkeld. Onze nieuwe inzichten zijn nu al terug te horen in onze trainingen. Maar we hopen dit jaar ook een nieuw boek te publiceren over formatief handelen.
In het kader van deze publicatie gaan we komende tijd verschillende aspecten van het boek delen. Zodat we alvast wat feedback kunnen ophalen, maar ook omdat we niet langer kunnen wachten!
Vandaag delen we daarom een poster met daarop een advance organizer over de Toetsrevolutie.
Waarom een advance organizer?
Een advance organizer is een kennisoverzicht dat je van te voren met leerlingen (of cursisten) deelt, en waarbij alle kennis en vaardigheden die aan bod komen gestructureerd en samenhangend getoond worden. Het helpt leerlingen om ‘het bos door de bomen te zien’.
Op scholen zien we ook, zelfs bij enthousiaste pioniers, dat ze door de bomen het bos zijn kwijtgeraakt. Ze koppelen formatief handelen nog heel expliciet aan toetsen; ze zien kwaliteisbesef bijbrengen als strategie over het hoofd; er is een overdreven focus op gepersonaliseerde feedback. Dan kan een advance organizer van pas komen. Een advance organizer zoals deze kan helpen om steeds weer even uit te zoomen en weer in te zoomen, zodat je steeds het grotere perspectief steeds weer kunt krijgen.
De advance organizer is hier als PDF te downloaden. Voel je ook vrij om er een poster van te laten drukken voor in de personeelskamer, bijv. via Drukwerkdeal. Afmeting is B1 (100 cm x 70 cm).
Van ontwerp naar instrument
Op deze advance organizer hebben we op verschillende manieren structuur aangebracht. Maar we willen graag stil staan bij twee belangrijke structurerende ideeën.
Het eerste idee is dat alle beschreven strategieën gebaat zijn bij een goed voorbereidend ontwerp. We kunnen bijvoorbeeld heel erg gericht raken op de uitvoering van een instrument (bijv. Mentimeter gebruiken om formatief te handelen), maar om Mentimeter goed in te zetten moet je je bewust zijn naar welke informatie je op zoek bent, welke informatie je kunt verwachten, en wat je er vervolgens mee gaat doen.
Onderscheid didactische instrumenten en toetsinstrumenten
Het tweede structurende ideeën idee is dat we een helder onderscheid maken tussen didactische instrumenten en toetsinstrumenten. Voor beide categorieën zijn er andere vereisten. Het is natuurlijk logisch om voor toetsing een goede administratie bij te houden, maar wij denken dat dat voor het didactische instrument van formatief handelen de effectiviteit ondergraaft.
Deze poster is tot stand gekomen met hulp van Oliver Caviglioli.
Auteur
-
René Kneyber is voormalig docent wiskunde, en tegenwoordig trainer, adviseur en bestuurder van Toetsrevolutie. Hij schreef en vertaalde meer dan vijftien boeken, waaronder Toetsrevolutie. Van 2015 tot 2022 was hij kroonlid van de Onderwijsraad. Samen met Valentina Devid en Flemming van de Graaf maakt hij de LLEARN-podcast
Bekijk Berichten