fbpx

Poster ‘Kansrijke determinatie’

In schooljaar 2022-2023 pionierden we op Het Perron in Veenendaal een project rond het kansrijker maken van determinatie binnen heterogene brugklassen. Het Perron is een ‘echte’ vmbo-school met praktijkonderwijs, basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen, en een gemengde en theoretische leerweg. Net als op vele andere vmbo’s wordt er druk geëxperimenteerd met dakpanklassen, een tweejarige gemengde brugperiode, waarna leerlingen na  twee jaar uitstromen naar een bepaald niveau.

Voor ons was het afgelopen jaar de vraag hoe een school op basis van wetenschappelijk onderzoek, en rekening houdende met de beperkingen van de alledaagse praktijk, verbeteringen aan kunnen brengen in de determinatieprocedure in die twee jaar, die die procedure kansrijker maken voor leerlingen. Op basis van een uitgebreide literatuurstudie hebben we hiervoor een model ontworpen, waarover meer te lezen is in de volgende blogserie:

Deel 1: een transparant en eerlijk determinatiebeleid als wapen tegen ongelijkheid

Deel 2: Een doelgerichte dataverzameling voor zwaarwegende beslissingen

Deel 3: De complexe en kwetsbare route naar een transparant, eerlijk en acceptabel besluit 

Deel 4: De leerlingbespreking: het benutten van de wijsheid van de groep 

In juli 2023 hebben we het eerste deel van het traject afgesloten met een posterpresentatie op de OnderwijsResearchDagen.

De poster met opbrengsten is hieronder te downloaden.

 

Authors

  • Arjen Nanninga

    Arjen Nanninga is onderwijskundige en heeft jarenlange ervaring als schoolleider in het PO en VO. Hij is bestuurder van Toetsrevolutie en verzorgt adviestrajecten rondom determinatie-beleid in het voortgezet onderwijs.

    Bekijk Berichten
  • Dominique Sluijsmans

    Dominique Sluijsmans is onderwijskundige met een specialisatie op het gebied van toetsing. Ze schreef diverse succesvolle en invloedrijke boeken zoals Wijze Lessen en Toetsrevolutie.

    Bekijk Berichten
  • Rene Kneyber

    René Kneyber is voormalig docent wiskunde, en tegenwoordig trainer, adviseur en bestuurder van Toetsrevolutie. Hij schreef en vertaalde meer dan vijftien boeken, waaronder Toetsrevolutie. Van 2015 tot 2022 was hij kroonlid van de Onderwijsraad. Samen met Valentina Devid en Flemming van de Graaf maakt hij de LLEARN-podcast

    Bekijk Berichten

Authors

  • Arjen Nanninga

    Arjen Nanninga is onderwijskundige en heeft jarenlange ervaring als schoolleider in het PO en VO. Hij is bestuurder van Toetsrevolutie en verzorgt adviestrajecten rondom determinatie-beleid in het voortgezet onderwijs.

    Bekijk Berichten
  • Dominique Sluijsmans

    Dominique Sluijsmans is onderwijskundige met een specialisatie op het gebied van toetsing. Ze schreef diverse succesvolle en invloedrijke boeken zoals Wijze Lessen en Toetsrevolutie.

    Bekijk Berichten
  • Rene Kneyber

    René Kneyber is voormalig docent wiskunde, en tegenwoordig trainer, adviseur en bestuurder van Toetsrevolutie. Hij schreef en vertaalde meer dan vijftien boeken, waaronder Toetsrevolutie. Van 2015 tot 2022 was hij kroonlid van de Onderwijsraad. Samen met Valentina Devid en Flemming van de Graaf maakt hij de LLEARN-podcast

    Bekijk Berichten

Meer posters