De Onderwijsarchitecten
De Onderwijsarchitecten van Toetsrevolutie helpen docenten bij het ontwerpen van krachtige en samenhangende curricula. Ons doel is om onderwijsteams in staat te stellen om zelf de regie te pakken in onderwijsontwerp, waarbij de constructieve afstemming tussen leerdoelen, didactiek en toetsing centraal staat.
Onze uitgangspunten:
- Constructieve afstemming: We werken vanuit de verbinding binnen de driehoek van doelen – didactiek – toetsing / assessment. Deze drie elementen kun je niet los van elkaar zien: als in één kant van de driehoek een verandering plaatsvindt (bijvoorbeeld minder summatieve toetsen), verandert er ook iets aan andere zijden (de doelen en leeractiviteiten in dit geval).
- Team in regie: Wij geloven dat een curriculum gemaakt en gedragen moet worden door het docententeam dat het uitvoert. Daarom ondersteunen wij onderwijsteams in het ontwikkelen van een gezamenlijke visie op het onderwijs: "Waar zijn we van?" Het team staat centraal en krijgt de regie in handen.
- Gemeenschappelijke taal: we helpen teams bij het ontwikkelen van een gemeenschappelijke taal, zodat iedereen hetzelfde beeld heeft bij onderwijstermen en -principes. Op die manier komen we samen tot een gedeelde visie en coherente aanpak. We helpen het team relevante wetenschappelijke inzichten om te zetten naar hun onderwijspraktijk. Op die manier communiceert het team op een duidelijke manier met elkaar en naar de leerlingen.
- Onze werkwijze vereist een participerende schoolleiding: Een actieve en betrokken schoolleiding is essentieel voor een duurzame uitvoering. Belangrijke uitgangspunten daarbij zijn een voelbare urgentie en een positieve ondersteuning van en in het docententeam.
- Duurzame verbetering. Door samen te werken met de schoolleiding en het docententeam, creëren we samen langdurige en blijvende verbeteringen. We zijn voor een dialoog, in plaats van de meeste stemmen gelden. Het is daarbij belangrijk dat docententeams de ruimte krijgen en nemen, zodat teams in vertrouwen tot doordachte, creatieve en duurzame oplossingen kunnen komen.
- Betrokkenheid van leerlingen: Wij vinden het belangrijk om, indien mogelijk, leerlingen te betrekken in het proces, zodat het curriculum niet alleen van het team, maar ook van de leerlingen is. Zij zijn immers de belangrijkste doelgroep.
Als je met de onderwijsarchitecten samenwerkt, kun je verwachten dat wij het onderwijsteam begeleiden naar een positie waar zij zelfverzekerd en zelfstandig aan curriculumontwerp kunnen werken. We creëren een omgeving waarin iedereen zich betrokken voelt en waarin constructieve samenwerking en dialoog centraal staan. Samen maken we van jouw onderwijsteam ware onderwijsarchitecten.
Blogs
Weer grip op je onderwijsresultaten
15 april 2022
Formatief handelen bij de Moderne Vreemde Talen – deel 1
10 april 2022
Leerdoelen als leermateriaal
3 mei 2021
Leerdoelen als ontwerpmateriaal
29 april 2021